Vývoj technologií a miniaturizace se projevil i v modelové železnici. Modeláři si tak
mohou vybrat, zda-li zvolí pro ovládání jízdy svých modelů klasický transformátor s
regulátorem (analogový provoz) nebo budou ovládat modely příkazy vysílanými z řídící
jednotky (digitální provoz). Protože oblast digitálního řízení kolejiště je celkově velmi
rozsáhlá a nezahrnuje jen ovládání jízdy lokomotiv, ale také např. ovládání příslušenství
nebo řízení provozu celého kolejiště počítačem, vyčlenil jsem tomuto systému celou vlastní
rubriku.
Články v této rubrice vychází za externí spolupráce webu
www.TTmodely.cz.
Také na tomto webu jsou články pojednávající o DCC řízení kolejiště. Základní
informace budou stejné a oba weby se budou navzájem doplňovat. Zde publikované informace
čerpám z vlastních zkušeností při digitalizace právě budovaného 4. kolejiště. Z místní prodejny
TTmodely mám možnost si zapůjčit
a prakticky odzkoušet jednotlivé digitální komponenty.
Jak se ovládá lokomotiva v analogovém provozu?
V ovládání jízdy lokomotivy potřebujeme transformátor s regulátorem.
Je-li v koleji nulové napětí, lokomotiva stojí. Má-li se lokomotiva pohybovat, regulátorem
nastavujeme velikost napětí v koleji. Směr jízdy je řešen orientací napětí v koleji.
Podle normy
NEM 631
platí, že vždy ve směru jízdy je v pravé kolejnici kladný (+) a v
levé záporný (-) potenciál. Má-li lokomotiva zabudováno osvětlení, jeho intenzita svícení
je závislá na velikosti napětí v koleji. Pro řízení jízdy po kolejišti bývají koleje
rozdělené na úseky (přerušením kolejnic), na kterých potom lokomotivy zastavují. V analogovém
provozu lze těžko realizovat jízdu více lokomotiv po jedné koleji, např. jízdu vlaku taženou
dvěma lokomotivami nebo posun lokomotivy ke stojícímu vlaku.
Jak se ovládá lokomotiva digitálním provozu?
V tomto případě je filozofie ovládání lokomotivy úplně jiná. V koleji je trvalé
napětí pro napájení vozidel. Zároveň kolej slouží jako sběrnice, kterou se přenáší příkazy
z centrální řídící jednotky do lokomotiv. Klasický regulátor je tak nahrazen
centrální jednotkou, která svými příkazy řídí jízdu lokomotiv. To také znamená, že lokomotivy musí
být pro digitální provoz upraveny - doplněny o dekodér příkazů. Co tím získáme?
Po kolejišti může jezdit současně a nezávisle na sobě několik lokomotiv. Navíc podle použitého
systému řízení není nutné přerušovat kolejnice a vytvářet úseky na trati.
Minimální potřebná sestava DCC prvků a první jízdy s digitálním ovládáním
Abychom již teď neodradili modeláře, kteří chtějí proniknout do DCC, začneme
malou praktickou ukázkou, ve které si představíme minimální sestavu základních stavebních
prvků pro DCC a popíšeme si, jak s nimi rozpohybovat lokomotivu. Nejdříve si
připravíme a zapojíme potřebné digitální komponenty.
Než začneme s první digitální jízdou, hodí se v
tomto místě raději ještě zopakovat několik zásad, které se Vás budou týkat v případě
přechodu z analogového ovládání na digitální:
- v koleji je trvalé napětí i když lokomotiva stojí na místě.
Nepokládejte na koleje kovové předměty, které by je mohly zkratovat.
- veškeré izolované úseky, které sloužily v případě analogového provozu
pro zastavování lokomotiv, připojte na napájení. Jízda lokomotivy bude řízena příkazy z
centrální jednotky.
- odpojte od napájení kolejiště jiné zdroje, např. původní analogový
transformátor, odstraňte případné jiné filtrační součástky od kolejí (např. kondenzátory),
pokud byly použity.