Máme připraveno kolejiště nebo jednoduchý ovál, na kterém budeme chtít realizovat
digitální provoz. Jak jsme zmínili v úvodu, kolejiště nemusí být rozděleno na úseky.
Jaké digitální komponenty budeme tedy potřebovat k základnímu zapojení DCC podle uvedeného
schématu?
1. Napájecí transformátor
Napájení centrální jednotky nám zajistí transformátor
Uhlenbrock 70VA se střídavým napájecím napětím 16V, katalogové číslo 20070.
Výkonově splňuje požadavky centrální jednotky. Z výstupních rychloupínacích svorek
(na obrázku viditelné vpravo - hnědá a žlutá svorka) vedeme dostatečně dimenzované
kabely do konektoru řídící jednotky (minimální průřez kabelu 0,25 mm
2).
2. Centrální řídící jednotka
Centrální jednotka Uhlenbrock Intellibox Basic, katalogové číslo 65060, je integrované
řešení, které pokryje všechny naše potřeby i do budoucna. Dvěma otočnými regulátory umožňuje
přímé ovládání dvou lokomotiv, samozřejmostí je programování lokomotivních dekodérů.
Klávesnice uprostřed potom umožňuje rychlý přístup k ovládání např. výhybek nebo
spínacích dekodérů. S těmito funkcemi se seznámíme později.
Z přípojných konektorů na zadním panelu centrální jednotky v tomto okamžiku využijeme šestiponový
plochý konektor, který je na zadním panelu vpravo dole. V originálním balení centrální jednotky
je přiložen protikus - šestipólový konektor, do kterého se přišroubí přívodní vodiče. Přívody z napájecího
transformátoru přijdou na piny 5 a 6. Na výstupní piny 3 a 4 přišroubíme vodiče, které povedeme ke
koleji. Piny 1 a 2 pro připojení programovací koleje nyní nebudeme využívat.
Použité barevné označení vodičů je následující: vodiče, které vedou ke koleji budou červený
(pin 3 - rot) a hnedý (pin 4 - braun). Vodiče k napájecímu transformátoru budou černý (pin 5 - braun)
a žlutý (pin 6 - gelb). Upozorňujeme na mírnou nesrovnalost. V původních schématech byla použita
pro tyto vodiče barevná kombinace hnědá (braun) - žlutá (gelb). Aby nedošlo k záměně
těchto přívodních napájecích vodičů s výstupními, které napájí kolejiště, je v novějších
schématech použita barevná kombinace černá - žlutá.
3. Lokomotivní dekodér
Největší úprava nás čeká u lokomotivy. Každá lokomotiva, která má být digitálně řízena, musí obsahovat
digitální dekodér, který zajišťuje komunikaci s centrální jednotkou, dekóduje a vykonává příkazy, kterými
je provoz lokomotivy řízen. Podle katalogu zkontrolujeme, že lokomotivy, kterou chceme rychle
digitalizovat, je označena tímto piktogramem. Toto označení znamená, že lokomotiva je vybavena
6-pinovým konektorem pro připojení lokodekodérů podle normy
NEM 651.
První digitalizace bude na elektrické
lokomotivě BR 185, výrobce Kühn a katalogového čísla 32200. Instalovat budeme lokomotivní dekodér
Uhlenbrock Comfort Mini, provedení s konektorem podle
NEM 651,
katalogové číslo 73410.
Z lokomotivy BR185 opatrně sejmeme skříň. Na centrální desce plošných spojů je viditelný
6-pinový konektor pro připojení lokomotivního dekodéru podle normy
NEM 651.
Pro analogový provoz je v tomto konektoru osazena propojovací destička.
Opatrně pinzetou vytáhneme propojovací destičku. Pečlivě ji uschováme pro případ, že bychom
chtěli v budoucnu lokomotivu uvést do původního stavu pro analogový provoz. Na plošném spoji
je u konektoru označení pinů 1 a 6. Toto budeme potřebovat kvůli orientaci vlastního lokomotivního
dekodéru.
Při osazování vlastního lokomotivního dekodéru dbáme na správnou orientaci pinů. Raději dvakrát
zkontrolujeme podle dokumentace správnou orientaci pinů. Také dáváme pozor na případné poškození
statickou elektřinou, protože se jedná o citlivé zařízení.
Raději ještě jednou překontrolujeme osazený lokomotivní dekodér a opatrně lokomotivu složíme zpět.
Teď jsme připraveni na první digitální jízdy.