Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
Mikulášská jízda Choceň - Litomyšl 29. 11. 2015
Několik posledních let počasí Mikulášských jízdám příliš nepřeje. Pro navození té správné sváteční atmosféry by se právě hodila trocha sněhu, lehký mrazík a sluneční paprsky. Bohužel ani letos nám nebylo dopřáno a počasí bylo opět podzimní, nevlídné a deštivé. Naštěstí ani letos nedošlo k redukci počtu parních vlaků, o čemž se uvažovalo již v loňském roce. Zatím tak zůstávají v jízdním řádu zavedeny oba páry parních vlaků, jejichž časová poloha je přibližně stejná jako v loňském roce. Časně ráno v 7:50 vyjíždí z Chocně parní vlak na svůj dopolední obrat Os 20070/20071 s návratem ještě před polednem v 11:07. U odpoledního obratu vlaků Os 20072/20073 je plánován téměř dvouhodinový pobyt v Litomyšli. Tento pobyt je tak vhodný pro případnou návštěvu města, ovšem parní vlak se vydá na zpáteční jízdu až za tmy v 16:42 a je tak nefotitelný. Časně ráno kolem sedmé hodiny se začínalo plnit první nástupiště v Chocni nedočkavci, kteří vyhlíželi příjezd soupravy parního vlaku Sv 105022 z České Třebové. Parní vlak měl do Chocně dorazit kolem půl osmé, ovšem zatím kolem nástupiště projížděly či zastavovaly pravidelné rychlíky a osobní vlaky. Až v 7:50 se v dáli objevil dlouho očekávaný parní vlak. Přitom v tomto čase měl už z Chocně odjíždět jako Os 20070 do Litomyšle. Bylo jasné, že se toto zpoždění přenese dále. V Chocni byla parní lokomotiva 423.009 „Líza” dozbrojena vodou z hasičské cisterny a ještě se čekalo na příjezd pravidelného osobního vlaku Os 15011 od Vysokého Mýta v 8:20. S tímto vlakem mělo proběhnout křižování podle plánovaného jízdního řádu právě ve Vysokém Mýtě. Parní vlak nakonec vyjel na trať zhruba s půlhodinovým zpožděním. Parní lokomotiva si s šestivozovou soupravou v rovinatém terénu vedla dobře, razantní jízdou a krácením pobytů na zastávkách a stanicích postupně zpoždění snižovala. Kousek za zastávkou Litomyšl-Nedošín však zůstal vlak stát na trati a odstranění údajně technických potíží přihodilo další minuty ke zpoždění navíc. Následně byl zpožděn i osobní vlak Os 15012/15013 v Litomyšli přibližně o půlhodinu na příjezdu/odjezdu. Po odjezdu osobního vlaku Os 15013 mohla parní lokomotiva 423.009 objet soupravu vlaku a mohla být dozbrojena vodou z nedalekého hydrantu. Ovšem stejně musel parní vlak Os 20071 vyčkat v Litomyšli na uvolnění trati až do 10:25. Během zpáteční jízdy se podařilo zpoždění stáhnout na nějakých 10 minut na příjezdu do Chocně. Větší polední pauzu v Chocni jsme využili k návštěvě města a občerstvení. Obloha nad městem povážlivě šedne a to věstí jediné - bude pršet. Odpolední jízda parního vlaku Os 20072 je bez komplikací, ovšem drobný déšť, který se mezitím spustil z šedých mraků, začíná být nepříjemný a místy je doprovázen nárazovým větrem. Zatímco dopoledne jsme bojovali při pořizování záběrů jen s komplikovanými světelnými podmínkami, teď je to primárně boj s kapkami deště na objektivu, který se nedal vyhrát. V Litomyšli jsme museli vyčkali až do odjezdu pravidelného Os 15017 v 15:32. Teprve potom mohla parní lokomotiva 423.009 posunovat po stanici a mohlo proběhnout nezbytné provozní ošetření a dozbrojení. Dále jsme se v Litomyšli nezdrželi a na odjezd parního vlaku Os 20072 v 16:42 jsme nečekali. Déšť ještě zesílil a světelné podmínky už byly nevyhovující. Výsledný sestřih záběrů dokumentuje, jak proběhly Mikulášské jízdy na trati 018. S počasím se nedalo nic dělat a jen škoda, že paprsky vycházejícího slunce, které prosvítaly pod hradbou blížících se mraků, nevydržely trochu déle. Obloha se rychle zatahovala a půlhodinové zpoždění udělalo také své. A záběry z odpolední jízdy parního vlaku už ani nemohly zážitek z jízdy více pokazit. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|