Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Vítání jara na Chornicku 19.5.2012Letos již podruhé bylo možné spatřit na tratích v okolí Chornic provoz osobních vlaků. Poprvé v letošním roce zavítal na tyto tratě motorový vůz M262.1168 Klubu železničních cestovatelů (KŽC) v rámci dvoudenní víkendové akce Víkend s motoráčkem ve dnech 3. a 4. března 2012. Na májovou sobotu 19.5.2012 byla naplánována jízda zvláštního vlaku pro fotografy v podání dvou motorových vozů M286.1032 (851.032-3) spolku Hrbatá Máňa a M286.0044 (850.044-9) Klubu přátel kolejových vozidel (KPKV). Souprava byla doplněna ještě o přívěsný vůz Bix (Btx) taktéž z KPKV a v průběhu dne byla souprava přestavována pro optimální fotografický požitek. Jak to vypadá aktuálně s tratěmi v okolí Chornic? V prosinci roku 2011 po zavedení nového grafikonu (GVD pro období 2011/2012 platný od 10.12.2011) osiřely tratě v okolí Chornic. Tento uzel, který kdysi spojoval tři směry, osiřel včetně okolních tratí. Původní trať 262 Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou byla rozdělena na dvě části. Pod původním číslem 262 dnes zůstal jen provozovaný úsek trati Velké Opatovice - Skalice nad Svitavou a druhý provozovaný úsek trati Česká Třebová - Moravská Třebová dostal nové číslo trati 017. Původní trať 271 Chornice - Dzbel - Prostějov je nyní provozována jen v úseku Dzbel - Prostějov. Dopravní obslužnost Chornic a okolních obcí dnes zajišťují autobusy. Přesto trať není úplně opuštěná a je sporadicky projížděna nákladními manipulačními vlaky. Nákladní vozy přistavené k nakládce lze zahlédnou na původní trati 262 v Chornicích, Jevíčku a na původní trati 271 v kamenolomu Šubířov. Vlastní jízda zvláštního vlaku začínala v depu Brno dolní, kde jsou deponována vozidla obou zmíněných spolků. Trať z Brna do Skalice nad Svitavou byla projeta co nejrychleji podle možností dopravní situace. Nejzajímavější část jízdy byla teprve před námi. V úseku Skalice nad Svitavou - Chornice jela souprava ve složení 851 + Btx + 850 a vzhledem k výbornému slunečnému počasí bylo realizováno maximum plánovaných fotozastávek. Za Velkými Opatovicemi se ocitáme na části trati, kam již vlaky pravidelné osobní dopravy nezajíždějí. V Chornicích byla přeřazena souprava do složení 851 + 850 + Btx a po úvrati se vydáváme úzkým údolím, kterým se proplétá jen železniční trať, říčka Nectava a silnice č. 366, do Dzbelu. Zde opět dochází k přeřazení soupravy našeho zvláštního vlaku do složení 851 + Btx + 850. Během jízdy do Chornic jsou realizovány další fotozastávky. V Chornicích dochází k prohození obou motorových vozů s napodobením současných odjezdů obou sólo motorových vozů ve směru Dzbel a Jevíčko. Souprava ve složení 850 + Btx + 851 pokračovala dále do Moravské Třebové a toto složení soupravy zůstalo už stejné po zbytek cesty až do Brna. Po krátkém zastavení v Moravské Třebové jsme pokračovali s četnými fotozastávkami po trati zpět přes Chornice až do Skalice nad Svitavou. Poslední fotozastávka byla uskutečněna na zastávce Cetkovice a po příjezdu do Skalice nad Svitavou pokračovala souprava vlaku po nezbytné úvrati co nejrychleji ve směru na Brno. Mým nástupním místem byla stanice Skalice nad Svitavou, kam jsem to měl nejblíže z Vysočiny. Ačkoliv byla jízda zvláštního vlaku koncipována jako fotovlak, podařilo se mi pořídit několik záběrů, které by měly navodit atmosféru z akce. Příjemné slunečné jarní počasí a výborná příprava organizátorů akce byla zárukou spokojenosti všech účastníků, kterou nenarušilo ani provozní omezení v závěru dne. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|