Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Letní sezóna na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha 15.8.2009Letošní sezóna na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha byla poznamenána významnou změnou. Vozový park byl rozšířen o další parní lokomotivu - U57.001 přezdívanou "Malý Štokr". V uplynulých sezónách zajišťovaly provoz výletních vlaků parní lokomotiva U46.002 "Rešica" a dieselová TU38.001 "Faur". Letos se obě parní lokomotivy setkaly pouze na Den dráhy 20.6.2009 na společné jízdě z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy a zpět. Celou sezónu potom sobotní výletní jízdy zajišťovala parní lokomotiva U57.001 sama. Alespoň několika slovy bych se zmínil o parní lokomotivě U57.001 "Malý Štokr". Před šedesáti lety vyrobila společnost Škoda Plzeň na objednávku Jugoslávských železnic výkonné pětinápravové úzkorozchodné lokomotivy. Po skončení pravidelného provozu v 70. letech byla jedna z lokomotiv odkoupena rakouským spolkem "Club 760". Poté probíhala generální oprava, ale nikdy nebyla lokomotiva uvedena do provozuschopného stavu. Řešení však bylo nakonec nalezeno. Po jednáních v roce 2007 se společností OLPAS Moravia Krnov byla v roce 2008 převezena do Krnova. Konečně v květnu letošního roku se ocitla na úzkorochodných kolejích v Třemešné ve Slezsku. Na základě nájemní smlouvy byla parní lokomotiva ponajata zatím na dobu 10 let firmě OLPAS MORAVIA s.r.o. a následující roky se s ní budeme moci setkávat na kolejích Osoblažky. Letošní nestálé počasí se na víkend trochu umoudřilo a v sobotu ráno jsme se těšili, že konečně uvidíme a uslyšíme "Malého Štokra" v akci. Po našem příjezdu do Třemešné již byla parní lokomotiva U57.001 připravená a se soupravou vlaku zatím stála na kolejích vzadu, aby nepřekážela příjezdu pravidelného Os 20606 v 10.36. Parní lokomotiva působí skutečně jako obr na úzkém rozchodu. Prohodil jsem pár slov s lokomotivní četou a podíval se blíže do budky. Je dostatečně prostorná, ale stále je třeba mít na paměti, že se jedná o úzkorochodnou lokomotivu. O tom jsem se sám přesvědčil, když jsem se pozapomněl a hned se dvakrát práskl do hlavy. Zajímalo mě, jak lokomotiva zvládá stoupání a prudké oblouky na trati, zvlášť pověstný nejmenší oblouk na trati s poloměrem 75m mezi stanicemi Třemešná ve Slezsku - Liptaň. Konstrukce lokomotivy je skutečně výborná. Pro průjezd i těch nejmenších oblouků jsou v rámu upevněny druhá a pátá náprava s možností posuvu do stran a kola třetí nápravy jsou zcela bez okolků. Stanice Třemešná ve Slezsku se mezitím zcela zaplnila. Množství aut, jaké z minulých sezón nepamatuji, zaplnilo přednádražní prostory i okolní cesty. Souprava 4 výletních vozů byla doplněna o 3 úzkorozchodné vozy Btu. O svém výkonu nás parní lokomotiva přesvědčila hned při zdolávání prvního stoupání 30 promile k přejezdu se silnicí č. 57. Vlak jsme provázeli do stanice Slezské Rudoltice, kde byla plánována vetší pauza. Zásoba uhlí vystačí na několik jízd, vodu je však třeba pravidelně doplňovat. Také jsme museli počkat na pravidelný Os 20607, který jel za námi a v 11.51 nás předjížděl ve Slezských Rudolticích. Druhá část jízdy ze Slezských Rudoltic do Osoblahy probíhala ve stejném duchu. Trať se v okolí Koberna více klikatí v lesích. Od Bohušova do Osoblahy už vede mezi poli nedaleko státní hranice s Polskem. Po příjezdu do Osoblahy se většina výletníků rozešla do okolí a ve stanici kromě doprovodu vlaku zůstalo jen pár příznivců páry. Pravidelný Os 20608 odjel z Osoblahy v 13.50 a s sebou odvezl navíc jeden vůz Btu z parního vlaku a část výletníků, kteří se nechtěli nebo nemohli vracet zpět parním vlakem. Po nezbytném zbrojení parní lokomotivy U57.001 u depa opět stanula v čela parního vlaku Os 20650. V 14.45 s plným výkonem a zaplněnou soupravou vlaku vyrazila na zpáteční jízdu. My jsme pokračovali do Slezských Rudoltic, kde i při zpáteční jízdě byla plánována zhruba půlhodinová pauza na zbrojení a křižování s pravidelným Os 20609 v 15.52. Parní vlak Os 20650 odjel podle jízdního řádu v 16.00 a ztratil se nám z dohledu na horizontu stoupání směrem k Amalínu. Nijak jsme cestou nespěchali a dojeli jsme parní vlak před zastávkou Dívčí Hrad. Vlak se potom na chvíli schoval v lesích a objevil se až ve stoupání ke stanici Liptaň. Nás však zajímal onen pověstný oblouk 75m mezi stanicemi Liptaň a Třemešná ve Slezsku. Škoda, že se zrovna na malou chvíli schovalo slunce za mraky. V koloně ostatních aut jsme dojeli ke stanici Třemešná ve Slezsku právě v okamžiku, kdy parní vlak zdolával poslední stoupání. Zatímco se výletníci pomalu rozjížděli k domovům, zůstali jsme ještě chvíli a pozorovali, co vše je potřeba po skončení jízd ještě se soupravou vlaku udělat. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|