Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Brno - město uprostřed Evropy 21. a 22.6.2014Výročí 10 let IDS JMK, 50 let Depa kolejových vozidel Maloměřice a 145 let MHD v BrněLetošní první letní víkend byl ve znamení festivalu zábavy „Brno - město uprostřed Evropy”, jehož konání bylo ovlivněno hned třemi dalšími výročími. Na své si tak přišli nejen příznivci železničních kolejových vozidel, ale po oba dny bylo možné shlédnout další historická vozidla sloužící ve veřejné hromadné dopravě jako tramvaje, trolejbusy a autobusy. A na oba víkendové dny byly také připraveny zážitkové vyjížďky těmito vozidly. Rozsah celého programu oslav daleko překračoval časové možnosti každého návštěvníka zúčastnit se na všech akcích, takže z těchto důvodů jsem se věnoval jen těm železničním. Pokud zůstaneme jen u kolejové dopravy, tak na sobotu byly připraveny tři páry zvláštních vlaků na trati z Brna do Blanska se zastavením v Adamově. Proč byl zvolen zrovna tento úsek trati? Železniční trať se hned za Maloměřicemi zakusuje do skalnatého údolí řeky Svitavy na překonání tohoto náročného úseku v Moravském krasu muselo být vybudováno 10 tunelů, které byly již stavěny pro dvojkolejnou trať. Jednokolejný provoz na celé trati Brno - Česká Třebová byl zahájen 1. ledna 1849 a teprve během dalších deseti let byla trať zdvoukolejněna. Přesto při přípravě na elektrifikaci trati bylo nutné tunely za provozu přestavět kvůli zvětšení průjezdného průřezu a dva z tunelů byly sneseny a nahrazeny zářezem. Tunely mezi Brnem a Blanskem:
Jízdy zvláštních vlaků byly vedeny parní lokomotivou 475.101 „Pětasedma”, resp. byly původně plánovány. Hned při jízdě prvního vlaku Os 24570 totiž došlo k technické závadě na pojezdu parní lokomotivy. Sice se podařilo dojet zpět do Brna s Os 24573, ovšem než byla závada opravena, byla na druhý pár vlaků Os 24572/24575 byla nasazena muzejní T478.1001 „Bardotka”. Na poslední odpolední třetí pár zvláštních vlaků Os 24574/24577 se vrátila zpět parní lokomotiva 475.101. Další zajímavý sobotní program nabízelo Depo kolejových vozidel Maloměřice. V rámci dne otevřených dveří bylo možné zavítat do depa, prohlédnout se výstavu současných i historických kolejových vozidel a shlédnout ukázky vyprošťovací techniky. Nás zaujaly především komentované prohlídky areálu s průvodcem, protože ne každému návštěvníkovi je jasné, k čemu jednotlivé prostory depa slouží. Mezi depem a brněnským hlavním nádražím pendlovala nová jednotka RegioPanter. Nedělní program oslav se nesl poněkud v cestovatelském duchu. Byl připraven okruh historickými vozidly, který bylo možné absolvovat dvěma způsoby. Okruh „A” začínal na hlavním nádraží odjezdem parním vlakem do Kuřimi, kde se přesedalo na historické autobusy. Další přesedání bylo v Pisárkách na historické trolejbusy a poslední úsek z Pisárek zpět k hlavnímu nádraží se jel historickými tramvajemi. Okruh „B” byl projížděn stejnou trasou od brněnského hlavního nádraží, ale v obráceném směru. Celková doba na zdolání okruhu byla přibližně 2,5 hodiny a na neděli byly plánovány tři okruhy. Také trať v úseku Maloměřice - Královo Pole je sklonově náročná a jsou na ní čtyři tunely:
Zvláštní parní vlaky byly opět vedeny parní lokomotivou 475.101 „Pětasedma”, i když bylo v letácích původně avizováno nasazení parní lokomotivy 423.041 „Velký Býček”. Během obou dní jsem zdokumentoval jízdy zvláštních parních vlaků především v okolí tunelů, které jsou pro tyto úseky obou tratí (250 a 260) tak charakteristické. Navíc byly záběry doplněny o pravidelnou dopravu, kterou zejména v osobních vlacích zastávají převážně lokomotivy 242 „Plecháč”. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|