Letošní první letní víkend byl ve znamení festivalu zábavy „Brno - město uprostřed Evropy”, jehož
konání bylo ovlivněno hned třemi dalšími výročími. Na své si tak přišli nejen příznivci železničních kolejových vozidel, ale po oba dny bylo možné shlédnout
další historická vozidla sloužící ve veřejné hromadné dopravě jako tramvaje, trolejbusy a
autobusy. A na oba víkendové dny byly také připraveny zážitkové vyjížďky těmito vozidly. Rozsah celého programu
oslav daleko překračoval časové možnosti každého návštěvníka zúčastnit se na všech akcích, takže z těchto důvodů jsem se věnoval
jen těm železničním.
Pokud zůstaneme jen u kolejové dopravy, tak na sobotu byly připraveny tři páry zvláštních vlaků na trati z Brna do Blanska se zastavením v Adamově.
Proč byl zvolen zrovna tento úsek trati? Železniční trať se hned za Maloměřicemi zakusuje do skalnatého údolí řeky Svitavy na
překonání tohoto náročného úseku v Moravském krasu muselo být vybudováno 10 tunelů, které byly již stavěny pro dvojkolejnou trať.
Jednokolejný provoz na celé trati Brno - Česká Třebová byl zahájen 1. ledna 1849 a teprve během dalších deseti let byla trať zdvoukolejněna. Přesto při přípravě na
elektrifikaci trati bylo nutné tunely za provozu přestavět kvůli zvětšení průjezdného průřezu a dva z tunelů byly sneseny a nahrazeny zářezem. Tunely mezi Brnem a
Blanskem:
- Blanenský č. 1 (ev. číslo 205) - Obřanský s délkou 87,8m
- Blanenský č. 2 (ev. číslo 206) - Bílovický s délkou 164,5m
- Blanenský č. 3 (ev. číslo 207) - Bílovický s délkou 276,13m
- Blanenský č. 4 (ev. číslo 208) - Bílovický s délkou 244m
- Blanenský č. 5 (ev. číslo 209) - Ronovský s délkou 76m byl snesen a nahrazen zářezem
- Blanenský č. 6 (ev. číslo 210) - Adamovský s délkou 72m byl snesen a nahrazen zářezem
- Blanenský č. 7 (ev. číslo 211) - Adamovský s délkou 165m
- Blanenský č. 8/1 (ev. číslo 212) - Novohradský s délkou 493,56m má jako jediný původní kamenné portály
- Blanenský č. 8/2 (ev. číslo 226) - Novohradský s délkou 556,71m byl postaven v rámci předelektrifikačních příprav
- Blanenský č. 9 (ev. číslo 213) - U Čertova hrádku s délkou 327,3m
- Blanenský č. 10 (ev. číslo 214) - Klepačovský s délkou 103m
Jízdy zvláštních vlaků byly vedeny parní lokomotivou 475.101 „Pětasedma”, resp. byly původně plánovány. Hned při jízdě prvního vlaku
Os 24570 totiž došlo k technické závadě na pojezdu parní lokomotivy. Sice se podařilo dojet zpět do Brna s Os 24573, ovšem než
byla závada opravena, byla na druhý pár vlaků Os 24572/24575 byla nasazena muzejní T478.1001 „Bardotka”. Na poslední odpolední třetí pár zvláštních vlaků
Os 24574/24577 se vrátila zpět parní lokomotiva 475.101.
Další zajímavý sobotní program nabízelo Depo kolejových vozidel Maloměřice. V rámci dne otevřených dveří bylo možné zavítat do depa, prohlédnout se
výstavu současných i historických kolejových vozidel a shlédnout ukázky vyprošťovací techniky. Nás zaujaly především
komentované prohlídky areálu s průvodcem, protože ne každému návštěvníkovi je jasné, k čemu jednotlivé prostory depa slouží. Mezi depem a brněnským hlavním nádražím
pendlovala nová jednotka RegioPanter.
Nedělní program oslav se nesl poněkud v cestovatelském duchu. Byl připraven okruh historickými vozidly, který bylo možné absolvovat dvěma způsoby.
Okruh „A” začínal na hlavním nádraží odjezdem parním vlakem do Kuřimi, kde se přesedalo na historické autobusy. Další přesedání bylo v Pisárkách na historické trolejbusy a poslední úsek
z Pisárek zpět k hlavnímu nádraží se jel historickými tramvajemi. Okruh „B” byl projížděn stejnou trasou od brněnského hlavního nádraží, ale v obráceném směru.
Celková doba na zdolání okruhu byla přibližně 2,5 hodiny a na neděli byly plánovány tři okruhy.
Také trať v úseku Maloměřice - Královo Pole je sklonově náročná a jsou na ní čtyři tunely:
- Obřanský (ev. číslo 217) s délkou 64,58m
- Cacovický (ev. číslo 218) s délkou 70m
- Husovický (ev. číslo 219) s délkou 260,24m
- Královopolský (ev. číslo 220) s délkou 88m
Zvláštní parní vlaky byly opět vedeny parní lokomotivou 475.101 „Pětasedma”, i když bylo v letácích původně
avizováno nasazení parní lokomotivy 423.041 „Velký Býček”.
Během obou dní jsem zdokumentoval jízdy zvláštních parních vlaků především v okolí tunelů, které jsou pro tyto úseky obou tratí (250 a 260) tak charakteristické.
Navíc byly záběry doplněny o pravidelnou dopravu, kterou zejména v osobních vlacích zastávají převážně lokomotivy 242 „Plecháč”.
1 |
Pravidelné vlaky R 872 „Slavkov“ a Os 4710 projíždí tunely č. 3 a 4 |
avi 8,5 MB |
wmv 8,1 MB |
2 |
Os 24570 projíždí tunely č. 3 a 4 |
avi 7,1 MB |
wmv 6,8 MB |
3 |
Pravidelné vlaky EC 275 „Jaroslav Hašek“ a Os 4712 projíždí tunelem č. 4 |
avi 5,5 MB |
wmv 5,4 MB |
4 |
Os 24573 projíždí tunelem č. 4 |
avi 4,6 MB |
wmv 4,3 MB |
5 |
EC 75 „Franz Schubert“ projíždí zářezem po bývalém tunelu č. 6 |
avi 4,2 MB |
wmv 4,1 MB |
6 |
Pravidelné vlaky R 870 „Punkva“ a Os 4714 u bývalého tunelu č. 6 |
avi 6,2 MB |
wmv 6,0 MB |
7 |
Os 24572 u bývalého tunelu č. 6 |
avi 4,8 MB |
wmv 4,5 MB |
8 |
EC 277 „Slovan“ projíždí zastávkou Adamov zastávka |
avi 3,8 MB |
wmv 3,9 MB |
9 |
Os 24575 na zastávce Adamov zastávka (12:13 - 12:20) |
avi 11,5 MB |
wmv 11,0 MB |
10 |
Os 4718 projíždí tunelem č. 9 |
avi 2,3 MB |
wmv 2,5 MB |
11 |
Os 24574 projíždí tunelem č. 9 |
avi 4,2 MB |
wmv 4,2 MB |
12 |
EC 171 „Hungaria“ vjíždí do tunelu č. 8/1 |
avi 4,1 MB |
wmv 4,1 MB |
13 |
Os 24577 vjíždí do tunelu č. 8/1 |
avi 5,3 MB |
wmv 5,1 MB |
14 |
Provozní ošetření parní lokomotivy 475.101 „Pětasedma“ |
avi 13,0 MB |
wmv 11,9 MB |
15 |
Pravidelné vlaky R 971 „Jan Blažej Santini“ a Os 4905 u Obřanského tunelu |
avi 6,9 MB |
wmv 6,7 MB |
16 |
R 982 „Svratka“ projíždí Obřanským tunelem |
avi 3,1 MB |
wmv 3,2 MB |
17 |
Os 3222 projíždí Obřanským tunelem |
avi 5,8 MB |
wmv 5,4 MB |
18 |
Os 4907 vjíždí do Obřanského tunelu |
avi 2,9 MB |
wmv 3,1 MB |
19 |
Os 3223 vjíždí do Obřanského tunelu |
avi 3,6 MB |
wmv 3,6 MB |
20 |
Os 4622 mezi Cacovickým a Husovickým tunelem |
avi 2,9 MB |
wmv 3,0 MB |
21 |
Os 3224 projíždí Cacovickým tunelem |
avi 4,6 MB |
wmv 4,4 MB |
22 |
Os 4623 projíždí Cacovickým tunelem |
avi 4,7 MB |
wmv 4,5 MB |
23 |
Os 3225 projíždí Cacovickým tunelem |
avi 4,7 MB |
wmv 4,4 MB |
24 |
Os 4914 projíždí Kralovopolským tunelem |
avi 3,5 MB |
wmv 3,5 MB |
25 |
Os 3226 projíždí Kralovopolským tunelem |
avi 5,5 MB |
wmv 5,4 MB |
|