Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Železnice Desná - cesta vlakem do hor 2.8.2009Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad DesnouProjížďka po trati Železnice Desné se pomalu stává tradicí. Využil jsem vhodného víkendového počasí a nálady, abych se opět vypravil do Petrova nad Desnou. Ve stanici na manipulační koleji odpočívaly motorové vozy 810 435-8 a 810 221-2. Víkendové spoje zajišťovaly oběhy motorového vozu 810 141-2 "Ježek" a jednotky 814 501-3/914 501-2 "Desná". V minulých letech jsem projížděl jen trať Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Letos jsem chtěl projet i úsek trati Petrov nad Desnou - Sobotín. Motorový vůz 810 141-2 "Ježek" před polednem stál ve stanici Velké Losiny, kam přijel jako Os13762. Před polednem se jako Os13765 vrátil v 11.48 do stanice Petrov nad Desnou, aby hned točil na další výkon jako Os23858 do Sobotína s odjezdem v 11.53. Než jsem odjeli ze stanice, po naší levici nás předjela jednotka "Desná" jako Os13764 jedoucí do cílové stanice Kouty nad Desnou. Po výjezdu z Petrova nad Desnou se trať okamžitě stáčí pravým obloukem k hlavní silnici č. 11 na Ostravu. Jízda nebude nijak dlouhá, protože trať do Sobotína měří nějaké 3km a to je před námi ještě Petrov nad Desnou zastávka. Blížíme se k přejezdu se silnicí č. 11, kde je zároveň zmíněná zastávka. Teď v poledne je vytíženost spoje minimální, nikdo nevystupuje, nemáme zpoždění a nezastavujeme. Přejíždíme po ocelovém mostě, kde pod námi je místní komunikace spojující Rapotín s Petrovem nad Desnou a říčka Merta. Trať více stoupá a klikatí se mezi stromy na úpatí svahu. Netrvá dlouho a přijíždíme do stanice Sobotín. Po naší pravici je viditelná zástavba kolem silnice č. 11, ale jedná se o obec Petrov nad Desnou. Obec Sobotín začíná až za stanicí. Zastavujeme před staniční budovou, ale koleje pokračují ještě dále dozadu k rampě. Zde je manipulační sklad firmy Desná a.s., která se v tomto areálu zabývá zpracováním a prodejem surového dřeva, řeziva a paliva. V týdnu je zde často nakládáno i více vozů dřevem a celkem pravidelně je možné vidět nákladní manipulační vlak Mn83454, který v 7.35 naváží prázdné vozy do Sobotína, a jako Mn83455 je v 8.30 vozí zpět. Časy odjezdu jsou podle grafikonu, ale jsou orientační a vlak jede jen v případě potřeby. Po několikaminutovém pobytu ve stanici Sobotín odjíždíme v 12.03 jako přímý Os23859 do stanice Šumperk. V odpoledních hodinách se pravidelným spojem Os23865 dopravuji v 15.31 do Šumperka. Motorový vůz 810 141-2 "Ježek" pojede jako Os23866/Os13772 do Koutů nad Desnou. Do odjezdu v 15.39 zbývá pár minut na přípravu a nějaké to dokumentační foto u nástupiště. Přiblížil se čas pravidelného odjezdu a výpravčí nám dává návěst rozkaz k odjezdu. Opouštíme elektrifikovanou stanici Šumperk a podle jízdního řádu zdoláváme první kilometry trati. Nebudu zde popisovat trať do Koutů nad Desnou. Průběh jízdy jsem okomentoval v minulých letech. Poukázal bych na nejviditelnější úpravy trati v úseku Petrov nad Desnou - Rapotín zastávka. Zde v levém oblouku byly zde provedeny větší zemní úpravy zářezu s novým odvodněním. Zářez byl také snížen odvozem přebytečné zeminy a rozšířen. Ve Velkých Losinách se strojvedoucí ohlašuje výpravčímu do Petrova na Desnou. Musíme také počkat na příjezd Os13773 z Koutů nad Desnou, se kterým se zde křižujeme. Bezoblužnost křižování zajišťují výhybky se samovratnými přestavníky na obou zhlavích stanice. Při odjezdu z Velkých Losin je dobře vidět, že výhybka je přestavena v základní poloze do odbočky a kola našeho motorového vozu ji přehodí do přímého směru. V horní části trati je místy viditelné agresivní prorůstání zeleně v tělese trati. Ani pravidelné postřiky trati proti plevelu nemohou vegetaci zadržet. Navíc od Loučné nad Desnou-Rejhotice je trať více schována v lesním porostu. Řešením je tak pravidelné prořezávání náletových dřevin a odstraňování vegetace v blízkosti koleje. Takové prořezání svahu je vidět před lichoběžníkovou tabulkou na vjezdu do stanice Kouty nad Desnou. Ve stanici Kouty na Desnou bývají odstaveny přívěsné vozy. Tentokrát neušly vandalismu příznivců graffiti. Jeden přívěsný vůz je zrovna na obnově laku a druhý na opravu čeká na konci odstavné koleje. Ve stanici Kouty nad Desnou a při zpáteční cestě v Os13775 jsem pořídil několik dokumentačních záběrů a v 16.57 jsem vystoupil v Petrově nad Desnou. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|