Oslavy 110 let trati Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou 7.6.2014
Odbočná trať Petrov nad Desnou (Petersdorf) - Kouty nad Desnou (Winkelsdorf) v celkové délce 13,5 km je o celých 30 let mladší, než trať Zábřeh na Moravě (Hohenstadt) - Sobotín (Zeptau) v celkové délce 22,3 km,
kterou vybudovali bratři Kleinové hlavně kvůli svým železárnám v Sobotíně. Pravidelný provoz na této odbočné trati byl
slavnostně zahájen 12. listopadu 1904. Do roku 1997 potom zajišťovaly provoz na trati ČSD/ČD. Při povodni v červenci 1997
byla trať od Šumperka dále vážně poškozena a ministerstvo dopravy neuvažovalo o její opravě. Na mnoha místech nedaleká řeka Desná trať podemlela, v Loučné nad Desnou se celé kolejové rozvětvení propadlo do řeky.
Poškozen byl i železniční most přes řeku Desnou na okraji Šumperka „Na Lužích”. I když se v té době nabízela možnost rychlého napojení trati za poškozeným mostem výhybkou z trati ze Šumperka do Nového Malína (trať 290 do Olomouce), byla spíše snaha
využít tohoto stavu ke zrušení trati. Situace vyústila v založení „Svazku obcí údolí Desné”, který převzal trať Šumperk - Petrov nad Desnou (- Sobotín) - Kouty nad Desnou.
Trať byla během dvou let znovu zprovozněna pod názvem Železnice Desná. Na trati bylo vybudováno celkem pět nových zastávek a další byly rekonstruovány.
Došlo také k redukci a zrušení některých vleček, např. v Rapotíně a v Loučné nad Desnou-Rejhoticích.
V současné době je na obou tratích do Sobotína a do Koutů nad Desnou provozována pravidelné osobní doprava. Nákladní doprava je dlouhodobě udržována
do Sobotína (nakládka dřeva) a v poslední době také do Koutů nad Desnou (taktéž nakládka dřeva). Občas lze v Petrově nad Desnou
zahlédnout vozy s uhlím. Nejlepší léta v nákladní dopravě zažila trať v období budování přečerpávací elektrárny
Dlouhé Stráně. V letech 1977-1979 bylo vybudováno překladiště (za dnešní zastávkou Loučná nad Desnou-Filipová),
kam byl dovážen materiál na stavbu přehrady. Kvůli tomu byla také trať zpevněna a provedena
rekonstrukce mostů. V nejbližším období čeká trať další rekonstrukce. Do roku 2016 by měla proběhnout elektrifikace trati
Šumperk - Petrov nad Desnou - Kouty nad Desnou. Kvůli dalšímu provozu v elektrické trakci je také uvažováno s vybudováním výhybny
v místě zastávky Loučná nad Desnou-Filipová. Na trati je v současné době možné křížení vlaků jen ve stanicích
Petrov nad Desnou a Velké Losiny.
V rámci oslav byly na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vypraveny hned dvě soupravy vlaků. Největším lákadlem byl
pochopitelně parní vlak s parní lokomotivou 433.002 „Matěj”. Při prvním dopoledním
vlaku Os 79234 s odjezdem v 8:45 byla souprava zcela zaplněna a kvůli obavám o kapacitu vlaku a dodržení jízdních dob bylo
rozhodnuto o přivěšení motorového vozu 810 435-8. Parní vlak se z Koutů nad Desnou do Šumperka vracel po zhruba hodinovém pobytu
v 11:07 jako Os 79235. Další odpolední parní vlak Os 79236 odjížděl se Šumperka v 12:40 se soupravou ve stejném složení. Zpět se vracel
jako Os 79237 s odjezdem z Koutů nad Desnou v 14:45. Doprovodný program probíhal přímo ve stanici Kouty nad Desnou a
v nedalekém SKI areálu Kouty nad Desnou, kam bylo možné se přepravit „Lázeňským expresem”, který celý den pendloval
mezi stanicí a SKI areálem. Druhou soupravou, která vyjela na trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou byla motorová jednotka 845/945 společnosti
ARRIVA vlaky. Tato souprava byla momentálně deponována ve stanici Petrov nad Desnou a v sobotu ráno byla do Šumperka převezena na
Os 13757. Během dne tak bylo možné soupravu spatřit celkem na párech spojů Os 13758/13761, Os 23856-13760/13763,
Os 13764/13767, Os 13766/13769, Os 13770/13773 a Os 13774/13777. Po příjezdu do Šumperka na posledním
Os 13777 se souprava strojově vrátila zpět do Petrova nad Desnou.
Z celého dne byla díky týmové spolupráci pořízena sada záběrů nejen z jízdy obou párů parních vlaků. Jízdy parních vlaků
měly pochopitelně největší prioritu, ve volném čase jsme však dokumentovali jízdu motorové jednotky 845/945. To vše bylo doplněno
o nějaký ten záběr ostatních pravidelných vlaků. S ohledem na sluneční svit jsme se věnovali hlavně jízdě prvního parního vlaku.
Jeho zpoždění nabíralo na každém úseku další minuty, nebylo to však kvůli jízdním dobám, ale kvůli pobytům v zastávkách. Zájem o jízdu
parním vlakem byl enormní a plánované pobyty po jedné minutě na každé zastávce nestačily. Přitom bylo nutné ještě na trati
protáhnout pravidelné vlaky osobní dopravy, což byl těžko splnitelné už jen z důvodu, že křižování s parním vlakem bylo možné jen
v Petrově nad Desnou a ve Velkých Losinách. Celkovému kladnému ohlasu na oslavy přispělo kromě organizace a programovému obsahu také výborné letní počasí.
1 |
Os 13756 přijíždí v 6:54 do stanice Petrov nad Desnou |
avi 2,2 MB |
wmv 2,2 MB |
2 |
Os 13758 v úseku Vikýřovice u penzionu (7:47) - Vikýřovice (7:49) |
avi 2,8 MB |
wmv 2,7 MB |
3 |
ZvlOs 79234 v úseku Vikýřovice u penzionu (8:49) - Vikýřovice (8:52) |
avi 6,6 MB |
wmv 6,1 MB |
4 |
ZvlOs 79234 v úseku Vikýřovice-Lesní (8:56) - Petrov nad Desnou (8:59) |
avi 5,4 MB |
wmv 5,0 MB |
5 |
ZvlOs 79234 v úseku Petrov nad Desnou (9:01) - Rapotín zastávka (9:03) |
avi 3,6 MB |
wmv 3,5 MB |
6 |
ZvlOs 79234 v úseku Rapotín (9:07) - Velké Losiny (9:10) |
avi 8,8 MB |
wmv 8,1 MB |
7 |
ZvlOs 79234 v úseku Velké Losiny zastávka (9:18) - Loučná n.D.-Filipová (9:25) |
avi 7,9 MB |
wmv 7,3 MB |
8 |
ZvlOs 79234 v úseku Loučná n.D. (9:30) - Loučná n.D.-Rejhotice (9:36) |
avi 7,8 MB |
wmv 7,2 MB |
9 |
ZvlOs 79234 přijíždí v 9:45 do stanice Kouty nad Desnou |
avi 5,0 MB |
wmv 4,9 MB |
10 |
Os 13760 v úseku Velké Losiny zastávka (10:10) - Loučná n.D.-Filipová (10:14) |
avi 4,2 MB |
wmv 4,1 MB |
11 |
Os 13763 v úseku Loučná n.D.-Rejhotice(10:39) - Loučná n.D. (10:42) |
avi 4,3 MB |
wmv 4,3 MB |
12 |
ZvlOs 79234 přijíždí v 11:10 na zastávku Loučná n.D.-Rejhotice |
avi 4,8 MB |
wmv 4,8 MB |
13 |
ZvlOs 79235 přijíždí v 11:22 na zastávku Velké Losiny zastávka |
avi 7,1 MB |
wmv 6,7 MB |
14 |
ZvlOs 79235 v úseku Velké Losiny (11:35) - Rapotín (11:38) |
avi 4,7 MB |
wmv 4,4 MB |
15 |
ZvlOs 79235 přijíždí v 12:03 na zastávku Vikýřovice u penzionu |
avi 7,5 MB |
wmv 6,9 MB |
16 |
Trabantem za ZvlOs 79236 v úseku Velké Losiny zastávka (13:15) - Loučná n.D.-Filipová (13:21) |
avi 10,0 MB |
wmv 9,2 MB |
17 |
ZvlOs 79236 v úseku Loučná n.D. (13:27) - Loučná n.D.-Rejhotice (13:32) |
avi 6,1 MB |
wmv 6,1 MB |
18 |
ZvlOs 79236 přijíždí v 13:41 do stanice Kouty nad Desnou |
avi 5,7 MB |
wmv 5,7 MB |
19 |
Os 13769 odjíždí v 14:30 ze stanice Kouty nad Desnou |
avi 4,8 MB |
wmv 4,7 MB |
20 |
Parní lokomotiva 433.002 „Matěj“ posunuje ve stanici Kouty nad Desnou |
avi 5,7 MB |
wmv 5,8 MB |
21 |
ZvlOs 79237 v úseku Loučná n.D. (14:56) - Loučná n.D.-Filipová (15:00) |
avi 3,7 MB |
wmv 3,5 MB |
22 |
ZvlOs 79237 v úseku Loučná n.D.-Filipová (15:01) - Velké Losiny zastávka (15:07) |
avi 5,1 MB |
wmv 5,1 MB |
23 |
ZvlOs 79237 v úseku Rapotín zastávka (15:24) - Petrov nad Desnou (15:27) |
avi 8,0 MB |
wmv 7,4 MB |
24 |
ZvlOs 79237 v úseku Petrov nad Desnou (15:35) - Vikýřovice-Lesní (15:38) |
avi 4,8 MB |
wmv 4,9 MB |
25 |
ZvlOs 79237 v úseku Vikýřovice u penzionu (15:45) - Šumperk (15:48) |
avi 5,1 MB |
wmv 5,0 MB |
26 |
Os 3635 a Os 13773 přijíždí v 16:49 do stanice Šumperk |
avi 4,8 MB |
wmv 4,7 MB |
27 |
Os 13774 v úseku Petrov nad Desnou (17:04) - Rapotín zastávka (17:06) |
avi 6,4 MB |
wmv 5,9 MB |
28 |
Os 13777 přijíždí v 17:50 na zastávku Velké Losiny zastávka |
avi 4,4 MB |
wmv 4,4 MB |
29 |
Os 13777 v úseku Petrov nad Desnou (18:05) - Vikýřovice-Lesní (15:07) |
avi 4,0 MB |
wmv 4,1 MB |
|
|