Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Cesta podél trati Železnice Desná 9.5.2008Uběhl další rok a slunečné květnové dny mě lákaly k vyjíždkám na kole podél místní trati. Využil jsem dovolené jednoho květnového pátku a po rychlé ranní údržbě kola jsem v plné zbroji vyrazil do terénu. Tentokrát jsem vzal s sebou stativ, abych si mohl natrénovat součinnost natáčení s focením. Záběry budou kratší, protože kamera bude zabírat vybranou kompozici a nebudu s ní otáčet za projíždějícím vlakem. Mezitím mohu fotoaparátem pořídit několik sekvenčních snímků z průjezdu vlaku. I když se na první pohled může zdát, že pořízení několika zajímavých snímků v místní lokalitě stačí jedno dopoledne, opak je pravdou. Tento den se mi vlastně protáhl až do nočních hodin. Ale k tomu se teprve dostanu. Svoji cestu jsem opět začal u trati mezi Petrovem na Desnou a Sobotínem. Ouha, nestačil jsem stativ připravit a záběr jsem pořídil z ruky. Nevadí, musím si lépe rozložit čas a tento záběr může sloužit jako referenční pro porovnání, jak vypadá takový záběr z ruky, protože následující už budou ze stativu. Přesunul jsem se na další stanoviště. Trať vede z Petrova nad Desnou mezi poli a loukami k mostu přes řeku Desná, následuje zastávka Rapotín zastávka, za ní přejezd se silnicí č. 44 spojující Šumperk s Jeseníkem a hned za ním trať pravotočivým obloukem stoupá k nedaleké zastávce Rapotín. Zde jsem počkal na průjezd Os 13763. Za pár minut za ním jede další Os 13765 z Velkých Losin do Šumperka. Na ten jsem si počkal na nástupišti nedaleké zastávky Rapotín v 11.16. Popojel jsem dále až za zastávku Loučná nad Desnou. Zde trať levotočivým obloukem hned dvakrát přetíná místní komunikaci se zabezpečenými přejezdy. Po průjezdu Os 13764 jsem stačil jsem dojet do následující zastávky Loučná nad Desnou-Rejhotice. Motorová jednotka Desná se již vracela z Koutů nad Desnou zpět jako Os 13767. Pokračoval jsem dále až na konečnou do Koutů nad Desnou, kde jsem si dopřál polední pauzu u kávy. Před vjezdem do stanice Kouty nad Desnou je opěrná zeď a nad ní vedoucí polní cesta. Odtud je hezký rozhled na vjezd do stanice Kouty nad Desnou. Samotná stanice je však bohužel skryta za stromořadím u řeky Desná. Počkal jsem na příjezd Os 13766 v 13.47 a potom jsem spěchal dále. Měl jsem vyhlédnuto další místo poblíž zastávky Loučná nad Desnou-Rejhotice. Souprava Desná se již vracela v 14.13 jako Os 13771. Na zastávce Loučná nad Desnou-Rejhotice jsem pořídil několik záběrů. Proti loňskému roku byla vlečková kolej definitivně snesena, zbytek zůstal pouze na přejezdu v místní komunikaci a za branou areálu. Další krátká zastávka byla v Loučné nad Desnou. Původní staniční budova byla ve srovnání s loňským rokem spravena a opatřena novou fasádou. Na další Os 13770 jsem počkal u přejezdu před Loučnou nad Desnou v 15.20. Jak jsem se dozvěděl později, motorový vůz pro neschopnost již dále nedojel a tato technická závada tak způsobila zpoždění i dalších vlaků. Postižen byl hned Os 13772, který jsem zastihl při zpáteční cestě na zastávce Rapotín zastávka. Vrátil jsem se zpět do Petrova nad Desnou. Os 23867 ze Sobotína nedojel, byl nahrazen autobusem. Os 13773 přijížděl do Petrova nad Desnou také se zpožděním. Protože na obrat v Šuumperku je jen 8 minut, zpožděn byl i Os 13774, na který jsem čekal v polích u vjezdového návěstidla do Petrova nad Desnou, a následující Os 13775 z Koutů nad Desnou, který v Petrově nad Desnou musel počkat na vracející se přípoj od Sobotína. Ale den ještě neskončil. Vrátil jsem se do stanice Petrov nad Desnou kolem 20. hodiny, abych zkusil ještě noční focení. Po západu slunce měnila obloha postupně svoji barvu z nevýrazných odstínů krátce po soumraku, přes krásně temně modrou až po neproniknutelnou černou. Dá se říci, že krásně temně modrá obloha pro focení vydrží tak půlhodinku. Pochopitelně na stativ jsem upevnil fotoaparát, protože expoziční časy se postupně prodlužovaly od 5s až do 15s. Na noční akce by se hodily tak stativy dva, druhý pro kameru. Poslední záběr jsem už nestačil exponovat a z odjíždějícího Os 13782 zůstaly jen obrysy a stopy po reflektorech.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|