Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě 13.08.2011
Rekonstrukce bitvy z I. světové války Mladějov - Blosdorf 1915
Letos jsem se chystal do Mladějova už podruhé, abych zaznamenal jízdy obou parních lokomotiv č.
1 a 5. Parní lokomotiva č. 1 byla letos po dlouhodobé opravě slavnostně uvedena do provozu a jízdní řády některých
akcí proto počítaly s provozem obou parních lokomotiv současně. Tak tomu bylo při jarní akci
„Historie v pohybu” a
potom i při této. Po skončení letošní sezóny mají pravděpodobně začít opravy na lokomotivě č. 5 a to znamená, že následující
sezóny odjezdí parní lokomotiva č. 1. Kromě samotných jízd je hlavním bodem programu v odpoledních hodinách
rekonstrukce bitvy Mladějov - Blosdorf 1915, které se zúčastní oba parní vlaky jako vojenský transport a
vojenský nemocniční vlak. Jízdy vlaků pokračují po bitvě až do večera, kdy bude na trať vypraven noční vlak s
návratem do Mladějova ve 22 hodin.
Provoz úzkorozchodných vlaků začíná v Mladějově tento den už před devátou hodinou. Musel jsem si přivstat,
abych u depa zastihl při přípravě obě parní lokomotivy. Podle jízdního řádu platného pro tento jezdily vlaky
v úseku Mladějov - Veksl, Mladějov - Větrná a Mladějov - Nová Ves u Kunčiny. Důvodem je především dlouhá
jízdní doba při obratu až do Nové Vsi u Kunčiny a z toho důvodu většina dopoledních vlaků jezdila jen na Veksl, aby
odvozily co nejvíce návštěvníků. Podle jízdního řádu se dalo vypozorovat, že vlaky označené
1xx byly vedeny parní lokomotivou „5”, vlaky označené 4xx byly vedený parní lokomotivou
„1” a ostatní odvezla lokomotiva Faur L18H.
Dopoledne jsem strávil v okolí trati nad Mladějovem a výhybny Veksl. Počasí celkem přálo a
chvílemi se objevovalo i slunce a nasvítilo parní vlaky přo zdolávání stoupání před výhybnou Veksl. Jinak
bylo nad Mladějovem klidno a nic nenasvědčovalo tomu, že se u polního nádraží připravuje odpolední bitva.
Kolem 13. hodiny se obloha zlověstně zatáhla a silný déšť mě přibyl pod přístřeškem na Vekslu. Takto schován
jsem vyčkal až do obratu následujícího vlaku 303/404. Jak rychle déšť přišel, tak zase rychle odešel a
vysvitlo slunce. Pokračoval jsem podél trati dolů k Mladějovu s cestou dokumentoval další
projíždějící vlaky.
Dolů k Mladějovu jsem se dostal včas před začátkem bitvy. Vojenský transport zrovna vyjížděl na trať a
bitva začala. Na podporu pozemním vojskům přiletěly ještě dvě repliky letadel z letiště nedaleko Starého Města.
Tmavé mraky nízké oblačnosti a zvedající se vítr přidaly na dramatičnosti a oba piloti vedli mistrně svá letadla nízko
nad hlavami diváků aby se po několika desítkách metrů stoupání ztratili se svými stroji v mracích. Na trať
ještě vyjel vojenský nemocniční vlak, aby posbíral raněné a ukázka bitvy se blížila ke konci závěrečným defilé všech
zúčastněných vojsk. Kdo si nepospíšil, toho z bitevního pole nakonec vyhnala silná přeháňka.
Jako nejrychlejším a nejbližším přístřeškem před náhlým deštěm posloužily soupravy vlaků na polním nádraží.
Po přeháňce jsem ještě jednou vykročil k trati nad Mladějovem. V 16:45 vyjel na trať nejdříve vlak tažený Faurem L18H a
o čtvrthodinu později parní vlak 409. Od Mladějova se však ozývalo houkání dalšího vlaku.
Za oběma vlaky za opět krásného slunečného počasí stoupal z Mladějova
vojenský transport vedený parní lokomotivou „5”. Tím jsem ukončil dnešní putování
po místní úzkokolejce a před zpáteční cestou jsem se nezapomněl zastavil v kavárně v areálu muzea.
Další informační zdroje:
- mladejov_blosdorf.jpg plakát s programem platný pro tento den
- k904.pdf jízdní řád trati Mladějov - Nová Ves u Kunčiny - Hřebeč-doly a zpět
- k262.pdf jízdní řád trati Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou a zpět
- www.mladejov.cz stránky Průmyslového muzea Mladějov na Moravě
- www.mladejov1915.cz stránky Společnosti vojenské historie Renata
- Mladějov 2011 reportáž z „Historie v pohybu 2011” dne 18. června 2011
- Mladějov 2007 reportáž z rekonstrukce bitvy z I. světové války Mladějov - Blosdorf 1915 dne 11. srpna 2007
1 |
Ranní příprava parních lokomotiv „1“ a „5“ |
avi 10,8 MB |
wmv 10,5 MB |
2 |
Parní lokomotiva „5“ posunuje k vlaku 101 |
avi 11,8 MB |
wmv 11,3 MB |
3 |
Parní vlak 101 stoupá nad Mladějovem |
avi 8,2 MB |
wmv 7,8 MB |
4 |
Parní lokomotiva „1“ posunuje k vlaku 401 |
avi 11,0 MB |
wmv 10,3 MB |
5 |
Parní vlak 401 stoupá nad Mladějovem |
avi 6,9 MB |
wmv 6,5 MB |
6 |
Parní vlak 102 sjíždí k Madějovu |
avi 13,3 MB |
wmv 12,5 MB |
7 |
Os301 nad Mladějovem |
avi 4,8 MB |
wmv 4,6 MB |
8 |
Parní vlak 402 nad Mladějovem |
avi 17,3 MB |
wmv 16,5 MB |
9 |
Lokomotiva Faur L18H se vrací z Vekslu do Mladějova |
avi 7,7 MB |
wmv 7,5 MB |
10 |
Parní vlak 103 nad Mladějovem |
avi 13,8 MB |
wmv 13,0 MB |
11 |
Parní vlak 403 nad Mladějovem |
avi 11,0 MB |
wmv 10,5 MB |
12 |
Parní vlak 403 odjíždí v 12:03 z Vekslu |
avi 4,9 MB |
wmv 4,7 MB |
13 |
Parní vlak 104 přijíždí na Veksl |
avi 8,0 MB |
wmv 7,2 MB |
14 |
Parní vlak 104 odjíždí z Vekslu |
avi 7,6 MB |
wmv 7,5 MB |
15 |
Parní lokomotiva „1“ a BN-30 R příjíždí na Veksl |
avi 8,9 MB |
wmv 8,0 MB |
16 |
Os 303 přijíždí v 13:26 na Veksl |
avi 8,2 MB |
wmv 7,6 MB |
17 |
Parní vlak 404 odjíždí v 13:33 z Vekslu |
avi 14,7 MB |
wmv 13,9 MB |
18 |
Lokomotivy BN-30 R a Faur L18H vyčkávají na Vekslu |
avi 7,7 MB |
wmv 7,6 MB |
19 |
Parní vlak 105 stoupá k Vekslu (14:12) |
avi 7,1 MB |
wmv 6,6 MB |
20 |
Lokomotiva BN-30 R nad Mladějovem |
avi 3,1 MB |
wmv 3,1 MB |
21 |
Parní vlak 106 nad Mladějovem |
avi 12,0 MB |
wmv 11,7 MB |
22 |
Parní vlak 407 nad Mladějovem |
avi 9,7 MB |
wmv 9,6 MB |
23 |
Parní vlak 408 přijíždí v 15:24 do Mladějova |
avi 4,7 MB |
wmv 4,2 MB |
24 |
Lokomotiva Faur L18H se vrací do Mladějova |
avi 3,7 MB |
wmv 3,7 MB |
25 |
Před bitvou |
avi 12,0 MB |
wmv 11,4 MB |
26 |
Sestřih z bitvy |
avi 30,5 MB |
wmv 27,7 MB |
27 |
Os 305 nad Mladějovem |
avi 7,6 MB |
wmv 7,5 MB |
28 |
Parní vlak 409 nad Mladějovem |
avi 6,7 MB |
wmv 6,7 MB |
29 |
Vojenský transport nad Mladějovem |
avi 7,1 MB |
wmv 7,1 MB |
|
|