Skryté nádraží slouží k uschování souprav vlaků a jejich střídání na viditelné části kolejiště. Každá traťová kolej
hlavní dvoukolejné trati má v tunelu skryté nádraží s kapacitou čtyř vlaků. Jednoduchá automatika skrytého nádraží
umožňuje odjezd soupravy na širou trať a obsazení uvolněné koleje dalším vlakem čekajícím na vjezdu do skrytého nádraží. Skryté nádraží bylo
postaveno jako první automatizovaný prvek, ještě v době stavby kolejiště s předpokládaným analogovým provozem. Jakmile bylo kolejiště
digitalizováno, bylo skryté nádraží upraveno a byly ponechány pouze analogové prvky ovládající výstupy jako přestavníky nebo napájení
srdcovek výhybek. Tato část se osvědčila a nemělo smysl ji nahrazovat digitálními relé. Funkci rozhraní ovládající tyto analogové prvky
zajišťuje spínací modul 63410.
Jak funguje skryté nádraží? Předpokládejme, že je plně obsazeno soupravami vlaků. Skupinové odjezdové návěstidlo 102 je na volno a na trať
vyjíždí vlak z koleje 5. Vlak přijíždí k návěstidlu 110 a přejezdem senzorů LISSY přijímače 110 za sebou staví návěstidlo 102 na stůj. Tím je sděleno, že kolej 5 je volná. Zároveň je
postaveno vjezdové návěstidlo 120 na volno. Vlak stojící u návěstidla 110 je odbaven už následující automatikou (nemusí zastavovat, může i projíždět) nebo může být z oddílu
„odebrán” ručně ovladačem postavením návěstidla 110 na volno.
Na kolej 5 přijíždí další souprava vlaku z trati. Přejezdem LISSY přijímače 13 (senzoru 1) za sebou staví návěstidlo 120 na stůj a dává pokyn k přípravě vlakové cesty
pro kolej 6. Následně lokomotiva zastavuje na izolovaném úseku. Vlak na koleji 6 čeká na povolení jízdy návěstidla 102 a stejným postupem se cyklicky obsluhují další koleje.
K popisu činnosti skrytého nádraží je třeba doplnit fakta:
- Žádné návěstidlo nemusí být fyzicky na kolejišti.
- Staniční koleje skrytého nádraží jsou obsluhovány cyklicky. To ovšem neznamená, že jezdí za sebou stále stejné soupravy vlaků. K zamíchání souprav
vlaků dochází na hlavním nádraží, jehož koleje jsou obsluhovány náhodně.
- Ve skrytém nádraží jsou vždy tři až čtyři soupravy vlaků. Nemůže jich být méně, protože přijíždějící souprava vlaku staví vlakovou cestu pro následující
kolej.
- Pozůstatkem původního analogu je zastavení lokomotivy na izolovaném úseku. Stojící lokomotiva tak zbytečně nezatěžuje digitální centrálu
odběrem a minimalizuje se nebezpečí kolize ve skrytém nádraží např. průjezdem senzoru pro zastavení (viz FAQ). Pomocné relé návěstidla
odjezdového skupinového návěstidla podle připravené vlakové cesty napájí izolovaný úsek příslušné
staniční koleje.
- Při odjezdu ze skrytého nádraží se lokomotivy rozjíždí na rychlost nastavenou v digitální centrále. Digitální centrála posílá do kolejí stále stejné parametry
i pro lokomotivy stojící na izolovaných úsecích.
- Skryté nádraží je projížděno jedním směrem. Na dvoukolejné trati je zaveden pravostranný provoz.
Schéma skrytého nádraží „malého okruhu” (liché koleje hlavní dvoukolejné trati) je doplněno o traťové úseky pro vjezd a odjezd
souprav vlaků. Obě zhlaví skrytého nádraží jsou zrcadlová a jsou zapojena tak, že při stavění vlakové cesty jsou přestavovány
výhybky současně na obou zhlavích. Odjíždějící souprava vlaku zanechává volnou tu stejnou staniční kolej pro příjezd dalšího vlaku z širé trati.
Výhybky, které se přestavují spolu tak mají stejné číslo.
Tabulka vlakových cest. Vlakovou cestu vybavuje spínací modul 63410 a logika přestavování výhybek je řešena v
analogové části pevným zadrátováním relé, které současně zajišťují napájení srdcovek. Všechny výhybky
byly upraveny, plastové srdcovky byly odstraněny a nahrazeny srdcovkami sestavenými z vypilovaných kolejnic.
Kolej 5 | Rovně | Odbočka (L) | - |
Kolej 6 | Rovně | Rovně | - |
Kolej 7 | Odbočka (R) | - | Odbočka (L) |
Kolej 8 | Odbočka (R) | - | Rovně |
Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 110) zajišťující krytí - vjezd do skrytého nádraží.
Tento vjezdový oddíl bude později provázaný s ostatními oddíly na oválu „malého okruhu” a přes LNCV 7 a 8 nám umožňuje logicky svázat řízení
předchozích oddílů. V tabulce jsou uvedeny pouze příkazy související s automatikou skrytého nádraží.
0 | 110 | Adresa modulu |
2 | 7 (8) | Traťový oddíl (nebo vjezdový manažer pro hlavní nádraží) |
6 | 110 | Sleduje návěstidlo 110 |
7 | 102|0 | Návěstidlo 102 na stůj - kolej ve skrytém nádraží je volná |
8 | 120|1 | Návěstidlo 120 na volno - povolen vjezd na volnou kolej skrytého nádraží |
Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 120) krytí vjezdu do skryté nádraží.
Tento oddíl bude později provázaný s ostatními oddíly na oválu „malého okruhu” a sleduje návěstidlo 120
řízené od automatiky skrytého nádraží.
0 | 120 | Adresa modulu |
2 | 7 (10) | Traťový oddíl (nebo odjezdový manažer s náhodným výběrem kolejí hlavního nádraží) |
6 | 120 | Sleduje návěstidlo 120 |
Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 13) pro obsluhu staničních kolejí 5 a 6. Jeden LISSY
přijímač ve spínacím režimu s nezávislými senzory obsluhuje dvě koleje.
0 | 13 | Adresa modulu a zároveň adresa prvního senzoru |
1 | 113 | Adresa druhého senzoru |
2 | 3 | Spínání jednotlivými nezávislými senzory |
Stanovení adres lokomotiv oprávněných vykonávat příkazy |
80 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
81 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
82 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
83 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
85 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
86 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
87 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
88 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
Příkazy pro vjezd vlaku na kolej 5 a přípravu vlakové cesty pro odjezd z koleje 6 |
90 | 120|0 | 1. senzor - návěstidlo 120 na stůj |
91 | 5|1 | 1. senzor - kolej 5 uvolnit |
92 | 0 | 1. senzor - kolej 6 aktivovat (netřeba vykonávat žádný příkaz) |
93 | 12|1 | 1. senzor - příkaz pro přehození přestavníků |
Příkazy pro vjezd vlaku na kolej 6 a přípravu vlakové cesty pro odjezd z koleje 7 |
95 | 120|0 | 2. senzor - návěstidlo 120 na stůj |
96 | 0 | 2. senzor - kolej 6 uvolnit (netřeba vykonávat žádný příkaz) |
97 | 7|0 | 2. senzor - kolej 7 aktivovat |
98 | 12|1 | 2. senzor - příkaz pro přehození přestavníků |
Programovací tabulka LISSY přijímače (68610 adresa 14) pro obsluhu staničních kolejí 7 a 8. Jeden LISSY
přijímač ve spínacím režimu s nezávislými senzory obsluhuje dvě koleje.
0 | 14 | Adresa modulu a zároveň adresa prvního senzoru |
1 | 114 | Adresa druhého senzoru |
2 | 3 | Spínání jednotlivými nezávislými senzory |
Stanovení adres lokomotiv oprávněných vykonávat příkazy |
80 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
81 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
82 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
83 | 20000 | 1. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
85 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
86 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
87 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
88 | 20000 | 2. senzor - adresy lokomotiv ==> všechny lokomotivy (všeobecná adresa) |
Příkazy pro vjezd vlaku na kolej 6 a přípravu vlakové cesty pro odjezd z koleje 7 |
90 | 120|0 | 1. senzor - návěstidlo 120 na stůj |
91 | 7|1 | 1. senzor - kolej 7 uvolnit |
92 | 8|0 | 1. senzor - kolej 8 aktivovat |
93 | 12|1 | 1. senzor - příkaz pro přehození přestavníků |
Příkazy pro vjezd vlaku na kolej 8 a přípravu vlakové cesty pro odjezd z koleje 5 |
95 | 120|0 | 2. senzor - návěstidlo 120 na stůj |
96 | 8|1 | 2. senzor - kolej 8 uvolnit |
97 | 5|0 | 2. senzor - kolej 5 aktivovat |
98 | 12|1 | 2. senzor - příkaz pro přehození přestavníků |
Programovací tabulka spínacího modulu (63410 adresa 3) pro obsluhu analogových prvků (relé napájení srdcovek a přestavníků výhybek).
Výjimkou je vjezd na kolej 6, kdy není třeba spínat žádná relé (výchozí stav je - všechna relé uvolněna) a spínají se pouze přestavníky.
Navíc je však nutno použít dva výstupy - první ke generování impulzu pro přehození přestavníků a druhý pro spínání pomocného relé návěstidla 102.
Konfigurace výstupů 9 až 16 pro zapnutí |
9 | 29 | 5|0 | Kolej 5 - přitažení relé pro napájení srdcovek výhybek |
10 | 30 | 12|1 | Přehození přestavníků výhybek |
11 | 31 | 102|1 | Návěstidlo 102 na volno |
13 | 33 | 7|0 | Kolej 7 - přitažení relé pro napájení srdcovek výhybek |
15 | 35 | 8|0 | Kolej 8 - přitažení relé pro napájení srdcovek výhybek |
Konfigurace výstupů 9 až 16 pro vypnutí |
9 | 49 | 5|1 | Kolej 5 - uvolnění relé pro napájení srdcovek výhybek |
10 | 50 | - | Přehození přestavníků výhybek - vypnutí se nedefinuje |
11 | 51 | 102|0 | Návěstidlo 102 na stůj |
13 | 53 | 7|1 | Kolej 7 - uvolnění relé pro napájení srdcovek výhybek |
15 | 55 | 7|1 | Kolej 8 - uvolnění relé pro napájení srdcovek výhybek |
Konfigurace časových spínacích poměrů výstupů 9 až 16 |
9 | 69 | 0 | Kolej 5 - trvalé sepnutí |
10 | 70 | 200 | Přehození přestavníků výhybek - impulz 1s (20 x 0,05s) |
11 | 71 | 0 | Návěstidlo 102 - trvalé sepnutí |
13 | 73 | 0 | Kolej 7 - trvalé sepnutí |
15 | 75 | 0 | Kolej 8 - trvalé sepnutí |
Schéma analogové části skrytého nádraží „malého okruhu” (liché koleje hlavní dvoukolejné trati)
vychází z původního zapojení bez použití digitálních prvků. Ovládání bylo řešeno pomocí spínačů, které vybavují jednotlivé vlakové cesty. Výkonnými prvky jsou
relé, která spínají přestavníky výhybek a zároveň přepínají polaritu v srdcovkách. Ve skrytém nádraží jsou použity
povrchové elektrické přestavníky Tillig 83531 (pro pravé výhybky) a 83532 (pro levé výhybky). Ve schématu je zobrazeno zapojení výhybek jednoho zhlaví.
Elektrické přestavníky druhého zhlaví jsou zapojeny paralelně, čili výhybky se přepínají společně na obou zhlavích. Každá výhybka je
vybavována vlastním relé R4..R6. Relé RS aktivuje jeden z izolovaných úseků a
umožňuje tak odjezd soupravy vlaku ven ze skrytého nádraží. Relé RT generuje
impuls pro přestavení výhybek. Elektrické přestavníky mají sice koncové vypínání, ale použití impulzu pro přestavení místo trvalého napájení se minimalizuje
nebezpečí přehřátí přestavníku s následkem spálení např. při mechanickém selhání.
Při digitalizaci byl blok spínačů jednoduše nahrazen digitálním spínacím modulem 63410. Každý spínač byl nahrazen dvojicí kontaktů
na spínacím modulu 63410. První kontakt přepnul relé výhybek R4..R6 a následně druhý
kontakt dal pokyn k přehození přestavníků. Postupné vyvolání přepínacích příkazů provádí prijímače LISSY 68610 (13 a 14), které v režimu spínání jednotlivými
nezávislými senzory umožňují vykonání až 5 příkazů uložených v LCNV 90..94 a 95..99 pro každý senzor.
Po odladění funkcionality celého řešení tak, aby se digitalizované zapojení chovalo stejně jako u původního analogového, bylo
možné provést další optimalizaci zapojení. Pro přehození přestavníků postačí jediný kontakt s příkazem, který je začleněn do volání přepínacích
příkazů přijímačů LISSY 68610 (13 a 14). Pro kolej 6 není třeba vybavovat relé R4..R6. Kontakty
těchto relé v klidovém stavu volí rovný směr na kolej 6. Pro čitelnost programovacích tabulek je kolej 6 uvedena, ale bez
příkazu. Celý uvedený postup oživení skrytého nádraží je spíše jako ukázka možností přechodu od čistě analogového zapojení
k digitálnímu. Určitě by se dala ukázat i jiná variantní řešení.