Hlavní dvojkolejná trať je již plné průjezdná po obou kolejích, proto nastal čas
podrobit stávající vozový park důkladným testovacím jízdám. Zatím je každá traťová kolej napájena
z vlastního regulátoru FZ1 a je tak umožněno provozovat dvě soupravy nezávisle na sobě. Na trati se
postupně objevovaly vozy a lokomotivy různého stáří a různých výrobců s těmito výsledky:
- nejstarší nákladní vozy Zeuke a později BTTB mají plastová kola a čepové uložení náprav. Jsou
to jediné neupravené vozy, u nichž již není možné vyměnit nápravy za novější s kovovými koly. Ukázka takového vlaku je
zde. Kromě značného jízdního odporu, který je
způsoben čepovým uložením náprav, vozy po nabalení prachu na plastová kola nepříjemně poskakují. Navíc díky výrobním
tolerancím a nesprávnému profilu kol měly vozy tendenci poskakovat na srdcovkách výhybek nebo jejich kola kvůli
nedodržení rozchodu byla svírána přídržnicemi. Tyto vozy patří jen do vitríny jako sběratelské, ale na poježdění je
raději nepoužívám. Téměř všechny vozy mají spřáhla BTTB/Tillig uchycená strunkou.
- novější vozy BTTB mají nápravy s hrotovým uložením. Postupně jsem všechny nápravy s plastovými koly
vyměnil za novější s koly kovovými. Tato výměna má pro jízdní vlastnosti blahodárný vliv a sníží se tím i těžiště vozu.
Díky nízkým jizdím odporům lze provozovat i relativně dlouhé soupravy bez nebezpečí převrhnutí dovnitř oblouku. Výtku mám
k nevhodnosti použití takových vozů např. pro výstavní účely. Plastové misky pro hroty náprav příliš dlouhý provoz nevydrží,
hroty náprav se začnou nabalovat prachem z vybroušeného plastu a ten jako abrasivo jen dále zvýší opotřebení. Navíc platí,
čím těžší vůz, tím rychleji dochází k opotřebení plastové misky. Další nepříjemností u rychlíkových vozů Y (k vidění např.
zde) bylo pískání, které způsobovalo tření sběrače pro vnitřní
osvětlení o nápravy. Postupně jsem rozebral podvozky, nápravy a hroty vyčistil, stejně tak plastové misky pro uložení hrotů.
Nakonec jsem hroty lehce promazal papírovým kapesníkem namočeným v oleji. Některé nákladní podvozky již měly provedenu úpravu
hrotového uložení náprav a do plastových misek byly vloženy a v podvozku uchyceny kovové vložky.
- nejnovější vozy Tillig mají hrotové uložení náprav vyřešeno trochu jinak. Plastové misky v pojezdu vozu jsou
nahrazeny plíškem tvaru U u každé nápravy. Jízdní vlastnosti výborné, opotřebení minimální. Na tento způsob hrotového uložení
náprav používají i jiní výrobci, např. tuzemská firma LOCO.
- další, převážně novější modely např. od firem ROCO,
PMT jezdily bez problémů. To se nedalo říci o dalších tuzemských modelech
různých výrobců, které jsou k vidění v tomto vlaku. Velkým nedostatkem
je pevné připevnění BTTB spřáhla na podvozek vozu. Stačí, aby spřáhlo nebylo upevněno přesně v ose podvozku a takový vůz na výhybkých
vykolejoval. Tažné síly, které v tomto případě jsou přenášeny přes podvozek, mu nedávaly možnost přizpůsobit se vedení koleje. Podobné
uchycení spřáhla na podvozku používá i TT-club, ale upevnění není pevné a podvozek má vůči spřáhlu vůli. Navíc do budoucna vyvstává problém,
jak osadit nová spřáhla Tillig?
- u lokomotiv jsem se staršími modely ještě více nespokojen než u vozů. Bohužel převážnou část lokomotiv tvoří modely BTTB od 70. let a
všechny mají stejnou nectnost. Nevhodný třípolový motor s tuhými převody, který nedovoluje jízdu krokem a mosazná kola, které na sebe nabalují prach z kolejí
a navíc nejsou vycentrována. Některé lokomotivy nedodržují přesně rozchod, což se na výhybkých projevovalo škrtáním okolku o jazyk výhybky nebo svíráním okolku v přídržnicích.
Tento jev byl dobře viditelný při velmi pomalé lokomotivy.
Rozhodně se vyplatí pořídit novější modely, třebaže je cena některých modelů značná. Požitek z jízdy bude odměnou.
Do provozu jsem nasadil od firmy PIKO Taurusy, pro nákladní vlaky silnější lokomotivy od
ROCO a pomalu začínám doplňovat vozový park od Tilligu.
Na modelu lokotraktoru v barvách Viamont je dobře vidět, že si i přes svou malou
adhezní sílu poradí na rovině s několika vozy od firmy ROCO. Díky upraveným srdcovkám výhybek nemá tato lokomotiva problém se
sjízdností trati. Nové lokomotivy vylepšují požitek z jízdy dalšími vlastnostmi v porovnání s původními BTTB lokomotivami - velmi tichý chod motorku
a převodů, jeden nebo více setrvačníků zlepšujících plynulost jízdy a v neposlední řadě modelový vzhled na odpovídající technologické úrovni.
Pár poznámek k vlastní trati. K čištění kolejí používám čistící vůz ROCO, k vidění hned za lokomotivou
zde nebo v sólo jízdě zde.
Zatím jsem nepotřeboval čistit koleje jiným způsobem. Pro oblouky trati platí doporučení,
že poloměr žádného oblouku není dostatečně veliký, aby nemohl být ještě větší. Např. tento oblouk
v tunelu u skrytého nádraží vypadá na pohled hrozně, přitom má poloměr 396mm, bylo použito standardního prodávaného
podloží a je nejmenší na hlavní trati. Na viditelné části kolejiště u nádraží jsou oblouky o daleko větším
poloměru. Pracná úprava srdcovek všech výhybek se vyplatila, ani starší BTTB lokomotivy neměly problémy se sjízdností.
Jako pozitivní hodnotím rozhodnutí stavět nádraží o maximálních užitných délkách kolejí tak, aby se v případě
dvojkolejné trati do nádraží vešel aspoň rychlík se sedmi vozy typu Y. Výsledek je viditelný zde při
křižování rychlíku s osobním vlakem. Pochopitelně patřičně dělkově dimenzovány musí být i koleje skrytého nádraží.
Výrobci modelů ve velikosti TT:
Tillig stránky hlavního výrobce v modelové velikosti TT
Roco výrobce několika typů lokomotiv a nákladních vozů v modelové velikosti TT
PIKO v kategorii Hobby TT vyrábí sérii elektrických lokomotiv Taurus a motorových Herkules
PMT vyrábí lokomotivy a nákladní vozy několika málo typů
Loco tuzemský výrobce převážně nákladních vozů, souprav pracovních vlaků a osobních vozů
Další informační zdroje:
www.parostroj.net při zmiňované výměně dvojkolí s plastovými koly za novější kovová jsem podle
typu každého vozu osazoval dvojkolí s průměry 7.7, 8.0 nebo 8.3 mm.
|