Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
S Krausskou jarní Českou Kanadou 22.4.2017
Trať, kterou jsme tentokrát navštívili, má v jízdním řádu přiděleno číslo 229 a vede z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Svým charakterem se jedná o trať turistickou. Vždyť zatímco po silnici z Jindřichova Hradce dosáhneme Nové Bystřice po ujetí 20 km, tak po klikatící se trati musíme ujet 33 km většinou loukami a lesy mimo civilizaci a s jízdní dobou nějakých 70 minut v případě pravidelných motorových vlaků. Turistickému charakteru trati odpovídá i jízdní řád, který je rozdělen na zimní, jarní/podzimní a letní verzi. Podle zimní verze jízdního řádu je dvěma páry pravidelných vlaků denně obsluhován pouze úsek z Jindřichova Hradce do dopravny Kunžak-Lomy. Dalších 15 km trati do Nové Bystřice je obsluhováno v zimním období v soboty a dny pracovního klidu. S nástupem jara potom provoz na tomto úseku trati ožívá i v pracovní dny a od května začínají jezdit parní výletní vlaky. Podle letního jízdního řádu, v období hlavních prázdnin, jsou zavedeny další čtyři páry pravidelných vlaků. Za zmínku ještě stojí upozornění, že jízdní doba v období letních prázdnin je prodloužena kvůli pobytům v dopravnách. Všechny vlaky, jezdící od jara do podzimu, jsou vybaveny vozy pro přepravu spoluzavazadel, především jízdních kol, a je počítáno s delšími pobyty v dopravnách a zastávkách z důvodu vykládky/nakládky kol a silnější frekvence. Ale vraťme se zpět do jara. Klub přátel kolejového autobusu (KPKA) pro nás tentokrát připravil jízdu zvláštního parního smíšeného fotovlaku z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Na programu dne byly dva páry zvláštních vlaků. Pár Os 284/287 v celé délce trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice byl doplněn o odpolední pár vlaků Os 285/286 z Nové Bystřice do Hůrek a zpět. Podvečerní návrat parního vlaku Os 287 byl zpestřen zhruba dvouhodinovým pobytem v dopravně Kunžak-Lomy z důvodu aranžovaného nočního focení parního vlaku před budovou. Zvláštní parní vlak byl sestaven ze dvou osobních vozů, kombinovaného služebního a poštovního vozu a tří nákladních vozů. Takovýmto vlakům se říká smíšené vlaky, čili nákladní vlaky zajišťující zároveň přepravu osob. Dříve bývaly takové vlaky běžné na lokálkách s malou hustotou dopravy a jedním obratem lokomotivy bylo možné z lokálky stáhnout nákladní vozy a zároveň přepravit cestující. Na tratích JHMD se šlo se smíšenými vlaky naposledy setkat i v prvních zimních měsících roku 2017. Náš smíšený parní vlak vezl všechny vozy z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a zpět, ovšem během poledního pobytu v Nové Bystřici byly mezi sebou prohozeny osobní a nákladní vozy. Abychom si ještě lépe přiblížili tehdejší cestování vlakem, čekalo na nás příjemné překvapení. Dobový kompars nám v praktických ukázkách předvedl, jak to mohlo na tehdejších lokálkách vypadat. Několik připravených scén nás přeneslo do minulého století, pomineme-li shovívavě rušivé elementy ze současné doby v okolí trati nebo na budovách. Každopádně na nás dýchla ta pravá nostalgie včetně ukázky ve známé Cimrmanovské zastávce Kaproun, kde zrovna ne každý vlak stihl zastavit pro nástup/výstup cestujících. Na výborně připravené fotoakci bylo možné pořídit dostatek obrazového materiálu. Tato turistická trať oplývá nepřeberným počtem zajímavých a většinou známých míst, která nejsou viditelně dotčená civilizací. Jediné počasí příliš nespolupracovalo. Ostatně letošní jaro nepatří zrovna k těm vydařeným. Naopak pro mnohá připravená fotomísta, zejména v lesích, není ostré slunce zrovna žádoucí. Ovšem odpolední déšť přecházející později ve sněžení nás přinutil zredukovat část programu a přesunout se do suchých krytých prostor bývalého skladiště v Hůrkách. I přes nepřízeň počasí se podařilo z dobrých záběrů sestavit sestřih přibližující průběh celé akce. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|