Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
„Modrý šíp“ na trati Olbramovice - Sedlčany 11.9.2016
Motorový vůz „Modrý šíp“ M274.004 je v součastnosti v majetku Múzejno-dokumentačného centra ŽSR-VVÚŽ (Výskumný a vývojový ústav železníc). V meziválečném období bylo vyrobeno celkem 14 těchto vozů, avšak zachovalo se jen několik vraků. V letech 1996 až 1998 byl v lokomotivním depu ve Vrútkách renovován motorový vůz s číslem 004 do vystavovatelného stavu za využití dílů z vraků motorových vozů 002 a 005. V roce 1998 byl v tomto zatím vystavovatelném stavu představen při oslavách 150 let železnice na Slovensku. Od dokončení renovace v roce 2000 je už vůz plně provozním exponátem, který se příležitostně objevuje i na nostalgických akcích v zahraničí. K motorovému vozu byl také renovován přípojný vůz s číslem Calm 5-0038. Netradiční souprava vedená „Bobinou“ E499.047 zavítala do Benešova během pátku. Až z Vrútok sem „Bobina“ E499.047 dopravila vzácný exponát, motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“. Ten se měl v neděli zúčastnit oslav na lokální trati Olbramovice - Sedlčany. O víkendu současně probíhalo „Setkání historických motorových vozů“ v muzeu ČD Lužná u Rakovníka. Ačkoliv motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ nebyl uváděn na seznamu exponátů, spekulace v médiích naznačovaly, že se přece jen v sobotu v Lužné objeví. Skutečnost byla daleko zajímavější. V sobotu byla naplánována neveřejná jízda pro fotografy do Posázaví. Po celý sobotní den motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ brousil koleje trati 212 z Čerčan do Vlastějovic. Celodenní akce byla zakončena večerním focením v Benešově. V neděli ráno se do Sedlčan přesunuly obě soupravy zvláštních vlaků. Nejdříve odjel „Hektor“ T435.003 se soupravou dvou vozů Balm a salónním vozem jako Os 11230. Za ním odjel motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ jako R 11232. Jízda do Sedlčan byla neveřejná pro fotografy. Zajímavostí je, že vlak byl vedený jako rychlík a stejně tak byly zavedeny i tři obraty tohoto motorového vozu se Sedlčan do Štetkovic. Byly to patrně historicky jediné zavedené rychlíky na této lokálce. Podle uveřejněného plakátu byly v průběhu dne vypraveny střídavě tři páry vlaků vedené lokomotivou T435.003 „Hektor“ a tři páry vlaků samostatného motorového vozu M274.004 „Modrý šíp“. Druhý pár, polední obrat R 11237/R 11240 byl rezervován pro pozvané hosty. Odpolední návrat motorového vozu M274.004 „Modrý šíp“ jako R 11245 byl opět jako neveřejný pro fotografy, následován odvozem soupravy T435.003 „Hektor“, sálónního vozu a dvou vozů Balm jako Os 11243. Několik záběrů přibližuje nedělní provoz zvláštních vlaků převážně v okolí stanice Štětkovice. Výborné slunečné počasí a netradiční vozidla přitáhla do Sedlčan davy návštěvníků. Po příjezdu do Sedlčan R 11232 v 10:39 jsem vyhodnotil, že klidněji bude někde na trati a využil jsem nejbližší pravidelný vlak Os 26113 k přesunu zpět do Štětkovic. Tam bylo daleko klidněji a na občerstvení během polední přestávky byla k dispozici kousek za nádražím v obci Sedlečko restaurace U Jiráčků. Ostatně také zajímavost - stanice Štětkovice je v obci Sedlečko a obec Štetkovice je vzdálená necelý kilometr. Po návratu do Benešova naše víkendové putování končí a v samém závěru dne se „Bobina“ E499.047 vydá na zpáteční jízdu do Vrútok jako R 100009. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|