Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
„Modrý šíp“ na trati Olbramovice - Sedlčany 11.9.2016Při příležitosti neoficiálních 122. oslav trati Olbramovice - Sedlčany bylo na lokálce v neděli 11. září pěkně rušno. Z nedalekého Benešova sem zavítala nostalgická souprava vlaku s motorovou lokomotivou T435.003 „Hektor“ spolku Posázavský pacifik. Na tom by nebylo nic tak zajímavého. Ovšem na lokálku také zavítal legendární „Modrý šíp“, jediný provozuschopný motorový vůz M274.004. Motorový vůz „Modrý šíp“ M274.004 je v součastnosti v majetku Múzejno-dokumentačného centra ŽSR-VVÚŽ (Výskumný a vývojový ústav železníc). V meziválečném období bylo vyrobeno celkem 14 těchto vozů, avšak zachovalo se jen několik vraků. V letech 1996 až 1998 byl v lokomotivním depu ve Vrútkách renovován motorový vůz s číslem 004 do vystavovatelného stavu za využití dílů z vraků motorových vozů 002 a 005. V roce 1998 byl v tomto zatím vystavovatelném stavu představen při oslavách 150 let železnice na Slovensku. Od dokončení renovace v roce 2000 je už vůz plně provozním exponátem, který se příležitostně objevuje i na nostalgických akcích v zahraničí. K motorovému vozu byl také renovován přípojný vůz s číslem Calm 5-0038. Netradiční souprava vedená „Bobinou“ E499.047 zavítala do Benešova během pátku. Až z Vrútok sem „Bobina“ E499.047 dopravila vzácný exponát, motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“. Ten se měl v neděli zúčastnit oslav na lokální trati Olbramovice - Sedlčany. O víkendu současně probíhalo „Setkání historických motorových vozů“ v muzeu ČD Lužná u Rakovníka. Ačkoliv motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ nebyl uváděn na seznamu exponátů, spekulace v médiích naznačovaly, že se přece jen v sobotu v Lužné objeví. Skutečnost byla daleko zajímavější. V sobotu byla naplánována neveřejná jízda pro fotografy do Posázaví. Po celý sobotní den motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ brousil koleje trati 212 z Čerčan do Vlastějovic. Celodenní akce byla zakončena večerním focením v Benešově. V neděli ráno se do Sedlčan přesunuly obě soupravy zvláštních vlaků. Nejdříve odjel „Hektor“ T435.003 se soupravou dvou vozů Balm a salónním vozem jako Os 11230. Za ním odjel motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“ jako R 11232. Jízda do Sedlčan byla neveřejná pro fotografy. Zajímavostí je, že vlak byl vedený jako rychlík a stejně tak byly zavedeny i tři obraty tohoto motorového vozu se Sedlčan do Štetkovic. Byly to patrně historicky jediné zavedené rychlíky na této lokálce. Podle uveřejněného plakátu byly v průběhu dne vypraveny střídavě tři páry vlaků vedené lokomotivou T435.003 „Hektor“ a tři páry vlaků samostatného motorového vozu M274.004 „Modrý šíp“. Druhý pár, polední obrat R 11237/R 11240 byl rezervován pro pozvané hosty. Odpolední návrat motorového vozu M274.004 „Modrý šíp“ jako R 11245 byl opět jako neveřejný pro fotografy, následován odvozem soupravy T435.003 „Hektor“, sálónního vozu a dvou vozů Balm jako Os 11243. Několik záběrů přibližuje nedělní provoz zvláštních vlaků převážně v okolí stanice Štětkovice. Výborné slunečné počasí a netradiční vozidla přitáhla do Sedlčan davy návštěvníků. Po příjezdu do Sedlčan R 11232 v 10:39 jsem vyhodnotil, že klidněji bude někde na trati a využil jsem nejbližší pravidelný vlak Os 26113 k přesunu zpět do Štětkovic. Tam bylo daleko klidněji a na občerstvení během polední přestávky byla k dispozici kousek za nádražím v obci Sedlečko restaurace U Jiráčků. Ostatně také zajímavost - stanice Štětkovice je v obci Sedlečko a obec Štetkovice je vzdálená necelý kilometr. Po návratu do Benešova naše víkendové putování končí a v samém závěru dne se „Bobina“ E499.047 vydá na zpáteční jízdu do Vrútok jako R 100009. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|