Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Svatomartinské hody v Bohušově 5.11.2016Svatomartinské hody v Bohušově mají v regionu Osoblažska již svoji tradici. V místním rekreačním areálu v Bohušově a v Penzionu pod Duby byl připraven celodenní kulturní program, samozřejmě se základem dobrého gurmánského požitku. A nemohly chybět ani tradiční folklórní písně v podání cimbálové muziky Kubalovci. Z Třemešné ve Slezsku byl opět vypraven zvláštní parní vlak vedený parní lokomotivou U57.001 „Malý štokr“ ve stejné časové poloze, jako jezdíval celou letošní letní turistickou sezónu. Připravená souprava vlaku počítala s chladnějším počasím. Kromě tří otevřených výletních vozů byly na konec soupravy zařazeny dva kryté vozy Balm/ú. První v barevné kombinaci zelená-slonová kost ladí ke zbytku soupravy a nese označení vlastníka Slezských zemských drah (SZD). Druhý, posilový vůz, v původním „polomáčeném“ barevném schématu patří ČD. Ještě před odjezdem zvláštního parního vlaku v 10:45 byla slavnostně předána do užívání další novinka, ozvučení soupravy parního vlaku, které financoval Mikroregion Krnovsko. Během cesty tak mohou být turisté seznámeni se zajímavosti a památkami v okolí projížděné trati. Takovéto využití ozvučení vlaků není v České republice běžné, a proto SZD čerpají inspiraci z obdobných turistických vlaků ze zahraničí. V 10:45 se parní vlak Os20651 vydává na cestu a hned v prvním stoupání za Třemešnou je znát, že se topič na parní lokomotivě U57.001 „Malý štokr“ dnes zapotí. Přece jen dva těžké vozy Balm/ú na konci vlaku jsou znát. I přes typické podzimní počasí jsou zaplněny i otevřené výletní vozy. O pohodu všech cestujících se cestou stará osazenstvo pivního vozu, které v tomto počasí nabízí teplejší a energetičtější nápoje. Pro většinu cestujících je cílem cesty ve 12:51 Bohušov, odkud je to do rekreačního areálu coby husím stehýnkem dohodil. Souprava téměř prázdného vlaku pokračuje až do Osoblahy s příjezdem ve 12:03. Jak bylo avizováno, na zpáteční jízdu bude výkon parní lokomotivy U57.001 „Malý štokr“ posílen o parní lokomotivu U46.002 „Resita“. Ta během letní turistické sezóny měla své stání zajištěno v remíze v Osoblaze a ve vyhlášených termínech byla nasazována na doplňkové parní vlaky, které zajížděly z Osoblahy do Slezských Rudoltic a zpět. Teď na konci sezóny se na vlaku Os20650 přesune zpět z Osoblahy do depa v Třemešné. Letos by měla absolvovat ještě Mikulášskou jízdu, poslední jízdu v tomto kalendářním roce. Na zpáteční jízdu se parní vlak Os20650 vydal z Osoblahy v 15:08 v čele s oběma parními lokomotivami. V Bohušově nabral cestující do Třemešné ve Slezsku a vzhledem k tomu, že se odpoledne začalo více ochlazovat, přednost dostaly oba vytápěné vozy Balm/ú řazené hned za parními lokomotivami. Při zpáteční jízdě světla rychle ubývalo a do Třemešné ve Slezsku přijížděl parní vlak v 16:39 už za tmy. Několik záběrů dokumentuje jízdu zvláštního parního vlaku, ovšem chybí záběry z jízd pravidelných vlaků. Pouze několik statických prostřihů dokumentuje odstavené lokomotivy 705 917-3 v Třemešné ve Slezsku a 705 914-0 v Osoblaze. Krátký sestřih trochu zpestřují záběry z dění v Osoblaze, kdy po příjezdu parního vlaku Os20651 už stála před remízou roztopená lokomotiva U46.002 „Resita“. Sychravé poledne vyplnil následný posun a zbrojení obou parních lokomotiv a zbylo dost času na přejezd do Bohušova na Svatomartinské hody. Po občerstvení a zahřátí v Bohušově jsme stihli zrovna parní vlak Os20650 na odjezdu z Osoblahy v 15:08. Několik dalších záběrů zachycuje tandem obou parních lokomotiv při zpáteční jízdě. Světelné podmínky se ovšem každou minutou velmi zhoršovaly a tak ne každý záběr byl použitelný. Poslední v Třemešné ve Slezsku jen dokumentuje odstoupení parní lokomotivy U46.002 „Resita“ od vlaku, zatímco parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr“ ještě za tmy odvedla kus práce při úklidu vozů soupravy vlaku. Několika větami bych se ještě pozastavil u současné situace s vozovým parkem na Osoblažce, která bohužel není vůbec optimistická. Ještě před několika lety byly na Osoblažce dislokovány celkem čtyři lokomotivy - 705 916-5, 705 917-3, 705 914-0 a 705 913-2 (jediná rekonstruovaná). V roce 2014 byla lokomotiva 705 916-5 jako neprovozní odvezena do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Další lokomotiva 705 917-3 je dlouhodobě neprovozní a je odstavena na kusé koleji v Třemešné ve Slezsku. Provoz pravidelných osobních vlaků tak mají zajišťovat lokomotivy 705 913-2 a 705 914-0 (v roli zálohy). Ovšem od června po závadě na motoru je lokomotiva 705 914-0 neprovozní, odstavená na kusé koleji v Osoblaze, kde dříve stávaly ostatní neprovozní předchůdkyně. Vozbu pravidelných osobních vlaků nyní zajišťuje jediná lokomotiva 705 913-2, ovšem bez zálohy a při jakékoliv závadě tak trať osiří a na úzké silničky musí vyrazí autobus. Tento stav nastal i tento týden, kdy je od 1. listopadu ohlášena NAD z důvodu poruchy lokomotivy s předpokládanou dobou trvání do 18. listopadu. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|