Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášská jízda 6.12.2015Česká Třebová - Skalice nad Svitavou - Chornice - Česká TřebováParní lokomotiva 423.009 „Líza” má na letošní Mikulášské jízdy velký akční rádius. Před týdnem odjezdila hned dvě Mikulášské jízdy. V sobotu to byl již 27. ročník tradiční Mikulášské jízdy z Letohradu do Dolní Lipky a v neděli absolvovala další známou Mikulášskou jízdu z Chocně do Litomyšle. Tento víkend ji čeká poslední letošní Mikulášská jízda - velký okruh z České Třebové po okolních tratích. Celodenní jízda Mikulášského parního vlaku začíná v 10:30 v České Třebové a nejdříve parní vlak zamíří po koridorové trati 260 do stanice Skalice nad Svitavou, kde odbočí na lokální trať 262 směrem na Boskovice. V pozdním odpoledni projede úsek z Velkých Opatovic do Chornice, kde v současnosti není provozována pravidelná osobní doprava. V Chornici se parní vlak dostane na trať 017, po které zamíří zpět do České Třebové, kam dorazí až večer v 18:57. Během jízdy Mikulášský parní vlak urazí krásných 127 km a bude stavět ve všech stanicích a významných zastávkách. Navíc bude v Šebetově během hodinového pobytu od 14:30 do 15:30 připraveno občerstvení. Mimoto bude ve vlaku zařazen bufetový vůz a občerstvení tak bude k dispozici po celý den. Vlakem bude doprovázen Mikulášskou družinou a Chornický železniční klub zajistí doprovod vlakovým personálem v dobových uniformách z roku 1934. Také tato Mikulášská parní jízda postrádala to pravé sváteční kouzlo v podobě bíle zasněžené krajiny. Přesto tato v regionu již poslední letošní jízda parního vlaku přilákala také mnoho fanoušků železnice. Jízdu z České Třebové do Skalice nad Svitavou komplikovala pouze zpoždění pravidelných vlaků, které tak způsobovaly zpoždění našeho sledovaného Mikulášského parního vlaku. Ve větších stanicích však byly naplánovány dostatečně dlouhé pobyty a tak se podařilo před odjezdem ze Skalice nad Svitavou v 13:27 zpoždění eliminovat. Mnohé pobyty ve stanicích však byly důležité i z provozních důvodů. Bylo nutné parní lokomotivu promazávat a zbrojit vodou z hasičské cisterny. Mikulášský vlak neměl postrkovou lokomotivu a ta největší stoupání ze Skalice nad Svitavou po lokálce směrem na Boskovice a Šebetov byly teprve před námi. V Šebetově bylo připraveno občerstvení a horké nápoje, které byly velmi žádané. Vždyť venkovní teplota v tu dobu nepřekračovala 3 °C. Škoda jen, že parní vlak vyjížděl z České Třebové relativně pozdě až v 10:30. Na lokálku tak zamířil až o půl druhé a na úsek bez pravidelné osobní dopravy Velké Opatovice - Chornice se dostal až za soumraku. Velký zlom počasí byl patrný při pobytu v Šebetově. Zatímco přijíždějící parní vlak byl vidět v dáli, jak zdolává stoupání od Knínic u Boskovic do Šebetova, tak během hodinového pobytu se z okolních polí přivalila mlha, kterou nerozehnal ani studený vítr. Odjezd parního vlaku v 15:30 už byl za nevyhovujících světelných podmínek a stejně tak záběr z nedostavěné Hitlerovy dálnice A88 Vídeň - Vratislav za stanicí Velké Opatovice. Pro ty, kteří se chtěli svézt parním vlakem směrem na Chornice a případně dále, byl připraven zvláštní vlak Os 10107 navazující ve stanici Chornice na pravidelný Os 24779 s odjezdem v 17:09 z Moravské Třebové směr Chornice a Dzbel. Tento Os 10107 pokračuje dále ze stanice Velké Opatovice jako Os 4585 do Skalice nad Svitavou. Několika záběry jsme zdokumentovali jízdu Mikulášského parního vlaku po koridorové trati 260. I v neděli byla na trati kromě pravidelné osobní dopravy relativně silná nákladní doprava a parní vlak se svým rychlostním omezením 50 km/h musel ve stanicích vyčkávat na uvolnění trati. Jak jsme zmínil, během další jízdy ze Skalice nad Svitavou čekaly na parní vlak skupinky železničních nadšenců. Bohužel fotograficky použitelné podmínky končily právě v Šebetově. Z dalších záběrů se toho moc vybrat do reportáže nedalo a na zastávce v Linharticích jsme putování za Mikulášských parním vlakem ukončili. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|