Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
Parním vlakem do Dobrušky 21.9.2013Den železnice a Den otevřených dveří společnosti Servisbal Obaly
V průběhu měsíce září jsou pořádány v jednotlivých krajích oslavy Dne železnice. Letos není připraven velkolepý Národní den železnice, na který jsme byli zvyklí z uplynulých tří let (od roku 2010 postupně konaný v Olomouci, Děčíně a Brně). Ovšem vypravení takového počtu parních vlaků na lokálku do Dobrušky má i jiný důvod. Společnost Servisbal Obaly z Dobrušky slaví letos 20 let existence na trhu. Typicky rodinná firma se rozrostla do společnosti s 80 zaměstnanci a ročním obratem 230 mil. Kč za rok 2012. Většina obalů je vyráběna z vlnité lepenky. Zpočátku byla výroba orientována na zakázkovou výrobu krabic. Postupem doby s nákupem nových technologií byla výroba rozšířena o další technologie, které umožní řešit vnitřní vybavení krabic. V letošním roce do portfolia přibyla další dvě řešení - skládací papírová cívka a obal na světlomet. Úspěch slaví společnost také na světových trzích, o čemž svědčí i pětkrát udělený titul „Worldstar for Packaging”. V rámci Dne otevřených dveří si mohli návštěvníci prohlédnout areál firmy, kde byl připraven další doprovodný program. Navíc bylo v areálu zajištěno po celý den občerstvení a odpoledne na pódiu kulturní program „Švejkovy c.k. manévry” s hudbou a zábavnými scénkami. Trať délky 5,5 km spojuje Opočno s Dobruškou téměř nejkratší trasou a je v provozu od 1.11.1908. Už samotná stanice Opočno pod Orlickými horami leží až na samém okraji města a lokálka do Dobrušky se městu vyhýbá velkým obloukem. Přímo přes pole stoupá k současné zastávce Dobruška-Pulice s maximálním sklonem 15‰. Nesnesené zbytky kolejového rozvětvení napovídají, že v minulosti měla zastávka větší dopravní význam. Od roku 1961 vedla ze zastávky vlečka do nedaleké cihelny. Dnes na jejím místě najdeme fotovoltaickou elektrárnu, po vlečce není ani památky a v okolí zůstalo několik chátrajících budov. Jedna vzpomínka na cihelnu však přece jen zůstala zachována. Před likvidací se podařilo zachránit akumulátorovou posunovací lokomotivu Ringhoffer č. 2 a po její generální opravě v roce 1994 v ŽOS Česká Třebová ji v současnosti lze vidět v Železničním muzeu v Jaroměři. Do samotné části obce Dobruška-Pulice bychom se po silnici prošli téměř 2 km. Za zastávkou se otevírá rozhled na město Dobruška. Trať dále opět klesá v polích k průmyslových areálům a pravým obloukem končí v samotné stanici, která po vybudování měla větší ambice. Stále bylo počítáno s případným prodloužením trati do Deštného nebo Olešnice pod Orl.h., případně jižnějším směrem do Solnice. Současný provoz na lokálce je od roku 2010 skutečně minimální v počtu jednoho ranního páru vlaků. Jízdy parních vlaků přitáhly během dne spoustu návštěvníků, kteří si Den otevřených dveří zpříjemnili jízdou parním vlakem. Bohužel v posledních dnech bylo dosti proměnlivé počasí a nejinak tomu bylo i po celou sobotu. Sluneční svit se dal počítat na minuty, naopak nás skropilo několik lokálních přeháněk. Jízdy parních vlaků nám ještě v Opočně obohatil průjezd manipulačního vlaku Mn 83479, který běžně jezdí o několik hodin později. Během dne jsme se snažili zdokumentovat jízdy parního vlaku na zajímavějších místech a odpoledne mezi obraty vlaků Os 35653 a Os 35652 v Dobrušce zbyl i čas na prohlídku areálu společnosti Servisbal, který se nalézá hned za nádražím ve čtvrti Poříčí. Při posledním obratu Os 35657/35656 byl na konec soupravy zařazen služební vůz Daa-k, aby z Opočna po dozbrojení mohla cela souprava vlaku pokračovat v jízdě do Jaroměře bez další manipulace. Obrazová kvalita záznamů odpovídá světelným podmínkám, naopak zvukově vyniklo do dáli se rozléhající supění parní lokomotivy při zdolávání stoupání k zastávce Dobruška-Pulice z obou směrů. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|