Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parním vlakem do Dobrušky 21.9.2013Den železnice a Den otevřených dveří společnosti Servisbal ObalyJe pošmourné sobotní ráno, ale ve stanici Opočno pod Orlickými horami panuje nezvyklý ruch. Nádraží je téměř opuštěné, vitá nás jen výpravčí, se kterým se dáváme hned do řeči. U sypaného nástupiště vedle staniční budovy, tedy toho, ze kterého mohou vlaky odjíždět na lokálku do Dobrušky, stojí připravený parní vlak. Za parní lokomotivou 310.0134, která sem zavítala z Turnova (Klub přátel železnic Českého ráje) je souprava vlaku z Jaroměře (Železniční muzeum výtopna Jaroměř) sestavená ze tří vozů 3. tř. Clm, jednoho bufetového WRlm a služebního D. Zbývá ještě dozbrojit parní lokomotivu vodou z hasičské cisterny a vlak může jako Os 35641 vyjet v 8:05 poprvé na trať z Opočna pod Orlickými horami do Dobrušky, kam tento den zavítá celkem 9x. V průběhu měsíce září jsou pořádány v jednotlivých krajích oslavy Dne železnice. Letos není připraven velkolepý Národní den železnice, na který jsme byli zvyklí z uplynulých tří let (od roku 2010 postupně konaný v Olomouci, Děčíně a Brně). Ovšem vypravení takového počtu parních vlaků na lokálku do Dobrušky má i jiný důvod. Společnost Servisbal Obaly z Dobrušky slaví letos 20 let existence na trhu. Typicky rodinná firma se rozrostla do společnosti s 80 zaměstnanci a ročním obratem 230 mil. Kč za rok 2012. Většina obalů je vyráběna z vlnité lepenky. Zpočátku byla výroba orientována na zakázkovou výrobu krabic. Postupem doby s nákupem nových technologií byla výroba rozšířena o další technologie, které umožní řešit vnitřní vybavení krabic. V letošním roce do portfolia přibyla další dvě řešení - skládací papírová cívka a obal na světlomet. Úspěch slaví společnost také na světových trzích, o čemž svědčí i pětkrát udělený titul „Worldstar for Packaging”. V rámci Dne otevřených dveří si mohli návštěvníci prohlédnout areál firmy, kde byl připraven další doprovodný program. Navíc bylo v areálu zajištěno po celý den občerstvení a odpoledne na pódiu kulturní program „Švejkovy c.k. manévry” s hudbou a zábavnými scénkami. Trať délky 5,5 km spojuje Opočno s Dobruškou téměř nejkratší trasou a je v provozu od 1.11.1908. Už samotná stanice Opočno pod Orlickými horami leží až na samém okraji města a lokálka do Dobrušky se městu vyhýbá velkým obloukem. Přímo přes pole stoupá k současné zastávce Dobruška-Pulice s maximálním sklonem 15‰. Nesnesené zbytky kolejového rozvětvení napovídají, že v minulosti měla zastávka větší dopravní význam. Od roku 1961 vedla ze zastávky vlečka do nedaleké cihelny. Dnes na jejím místě najdeme fotovoltaickou elektrárnu, po vlečce není ani památky a v okolí zůstalo několik chátrajících budov. Jedna vzpomínka na cihelnu však přece jen zůstala zachována. Před likvidací se podařilo zachránit akumulátorovou posunovací lokomotivu Ringhoffer č. 2 a po její generální opravě v roce 1994 v ŽOS Česká Třebová ji v současnosti lze vidět v Železničním muzeu v Jaroměři. Do samotné části obce Dobruška-Pulice bychom se po silnici prošli téměř 2 km. Za zastávkou se otevírá rozhled na město Dobruška. Trať dále opět klesá v polích k průmyslových areálům a pravým obloukem končí v samotné stanici, která po vybudování měla větší ambice. Stále bylo počítáno s případným prodloužením trati do Deštného nebo Olešnice pod Orl.h., případně jižnějším směrem do Solnice. Současný provoz na lokálce je od roku 2010 skutečně minimální v počtu jednoho ranního páru vlaků. Jízdy parních vlaků přitáhly během dne spoustu návštěvníků, kteří si Den otevřených dveří zpříjemnili jízdou parním vlakem. Bohužel v posledních dnech bylo dosti proměnlivé počasí a nejinak tomu bylo i po celou sobotu. Sluneční svit se dal počítat na minuty, naopak nás skropilo několik lokálních přeháněk. Jízdy parních vlaků nám ještě v Opočně obohatil průjezd manipulačního vlaku Mn 83479, který běžně jezdí o několik hodin později. Během dne jsme se snažili zdokumentovat jízdy parního vlaku na zajímavějších místech a odpoledne mezi obraty vlaků Os 35653 a Os 35652 v Dobrušce zbyl i čas na prohlídku areálu společnosti Servisbal, který se nalézá hned za nádražím ve čtvrti Poříčí. Při posledním obratu Os 35657/35656 byl na konec soupravy zařazen služební vůz Daa-k, aby z Opočna po dozbrojení mohla cela souprava vlaku pokračovat v jízdě do Jaroměře bez další manipulace. Obrazová kvalita záznamů odpovídá světelným podmínkám, naopak zvukově vyniklo do dáli se rozléhající supění parní lokomotivy při zdolávání stoupání k zastávce Dobruška-Pulice z obou směrů. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|