Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Zahájení turistické sezóny na Osoblažsku 8.5.2014Letos tomu bude 10 let, co na Osoblažské úzkokolejce jezdí parní vlaky. Nejdříve to byly výletní parní vlaky vedené lokomotivou U46.002 „Rešica” (též „Resita”) a od roku 2009 se na trati s výletním vlaky prohání parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr”. Tato lokomotiva (původního výrobního čísla 1932) je jednou ze čtyř dochovaných a je vlastněna spolkem „Club760”. Tato lokomotiva byla společnosti Slezské zemské dráhy zapůjčena a v současné době zajišťuje hlavní sezónní provoz výletních vlaků. Na vozbu vybraných výletních vlaků je také nasazována dieselová lokomotiva TU38.001 „Faur”. Ostatně během desetiletého provozu doznaly změny i vozy, ze kterých je sestavena souprava výletních vlaků. Kromě tří výletních vozů jsou v soupravě také pivní vůz, cyklovůz a servisní generátorový vůz. V květnu je už hlavní turistická sezóna skoro za dveřmi. Pohled na uveřejněný jízdní řád výletních vlaků napovídá, jak bude letošní turistická sezóna na Osoblažské úzkokolejce vypadat. Na svátek 8. května je naplánována první veřejná jízda parního vlaku s oběma parními lokomotivami U57.001 „Malý štokr” a U46.002 „Rešica”. Důvod tohoto nasazení obou parních lokomotiv je zřejmý. Parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr” má své kryté stání zajištěno v nově postavené výtopně ve stanici Třemešná ve Slezsku. Parní lokomotiva U46.002 „Rešica” absolvovala dne 7. května zkušební jízdu a během sezóny bude mít zajištěno stání ve výtopně v Osoblaze. na dopoledním vlaku Os20651 tak budou nasazeny obě parní lokomotivy a zpět na vlaku Os20650 se bude vracet poue parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr”. Drobné změny jsou také v jízdním řádu. Stejně jako v uplynulém roce, odpadá při jízdě parního vlaku Os20651 čekání ve Slezských Rudolticích na předjetí pravidelným spojem Os20607. Ten přijíždí do Osoblahy až za parním vlakem. Také v měsíci červnu před slavnostním zahájením hlavní turistické sezóny bude jezdit dieselová lokomotiva TU38.001 „Faur” s výletními vlaky určenými především pro skolní výlety. Letos však budou tyto vlaky jezdit ve středu a čtvrtek. Od 21. června, kdy bude slaven „Den dráhy - 10 let provozu vlaků SZD” potom začíná hlavní turistická sezóna s parnímu vlaky o sobotách a nedělích. A protože je letos přece jen výročí, bude ve vybrané dny rozšířena nabídka výletních vlaků o další pár vlaků mezi Osoblahou a Slezskými Rudolticemi, které budou v režii parní lokomotivy U46.002 „Rešica”. Jízdní řád bude sestaven tak, že po příjezdu parního vlaku Os20651 do Osoblahy v 12:02 bude parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr” odstavena od soupravy vlaku a v 12:40 bude vypravena souprava dvou výletních vozů s parní lokomotivou U46.002 „Rešica” do Slezských Rudoltic a zpět. Při zpáteční jízdě dojde v Bohušově ke křižování s pravidelným Os20608 jedoucím z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku. Výletníci si tak mohou vybrat, jakým způsobem využijí volný čas v Osoblaze. Je vhodné průběžně sledovat plán jízd na stránkách Osoblažské úzkokolejky, kde jsou během roku upřesňovány termíny těchto doplňkových jízd. Toto vše nás však v letošním roce teprve čeká. Bylo by škoda nevyužít tento jarní sváteční den a nepořídit i záběry z jízd pravidelných vlaků. Také je těžké po tolika sezónách najít na trati další fotitelná místa. Tentokrát jsem využil jara, kdy vzrostlé pole nezakrývají v rovinaté krajině trať a více jsem se věnoval úseku mezi Bohušovem a Osoblahou. Trať v tomto místě vede jen 90m od hranic s Polskem a z okolních vyvýšených polí je dobrý výhled na celý úsek trati. Záběry z jízd pravidelných vlaků jen dokladují, že v tyto dny bývá souprava vlaků posílena o další vůz Balm/ú, aby bylo možné pobrat výletníky, kteří se chtějí vrátit z Osoblahy dříve. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|