První jarní dny s sebou přinesly odpovídající slunečné počasí. Do hlavní prázdninové sezóny je ještě
daleko, ale proč nevyužít některý víkend k návštěvě romantické úzkokolejky úplně na konci Slezska? Osoblažský výběžek
nabízí ideální podmínky pro turistický ruch. Bohužel však námi oceňované téměř nedotčené přírodní podmínky, nulový průmysl a tradiční
zemědělské zaměřené tohoto regionu přináší na druhé straně vysokou nezaměstnanost. Toto ještě umocňuje celková odlehlost regionu,
špatná dopravní obslužnost a proti celorepublikovému průměru jen čtvrtinová hustota zalidnění. Pro relativně rovinatou krajinu pozvolna se svažující
do Polska se vžilo označení Slezská Haná. Velké úrodné plochy polí přetínají jen úzké okrskové silnice a klikaticí se úzkokolejná trať
spojující Třemešnou s Osoblahou, které je v jízdním řádu vedena pod číslem 298.
Během hlavní turistické sezóny o letních prázdninách jsou největším magnetem jízdy výletních vlaků o sobotách a nedělích.
Tyto jízdy se během posledních let dostaly do všeobecného povědomí. A se zájmem rostla i nabídka. Dříve jezdily výletní vlaky tažené parní
lokomotivou jen o sobotách a v neděli se o vozbu staral TU38.001 „Faur”. Od roku 2012 došlo k několika změnám.
Parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr” byla o prázdninách nasazována na oba víkendové dny a TU38.001 „Faur” jezdil na výletních vlacích
v červnu. Byly to vlaky vypravované v pracovní dny a primárně určené pro výlety školáků. Další změnou byla korekce jízdního řádu, kdy
při dopolední jízdě do Osoblahy u vlaku 20651 odpadlo čekání ve Slezských Rudolticích z důvodu předjíždění
vlakem Os20607.
Jarní příroda nabízí daleko střídmější barvy přírody, ve kterých o to více vynikne vlak jedoucí krajinou.
Také okolí trati není tak zarostlé a na polích je teprve čerstvě zaseto.
To je ve velkém kontrastu se záběry z letní sezóny, kdy na rovinatých polích není mnohdy trať vůbec vidět a dozrávající obilí
zakrývá do poloviny úzkorozchodný vláček. Naopak jarní dny jsou přece jen kratší a tak rozumně fotitelné jsou jen dva páry pravidelných vlaků
Os20606/20607 a Os20608/20609.
Tuto krátkou reportáž z první letošní jarní soboty tak můžete považovat zároveň jako pozvánku k výletu
do tohoto kraje.
1 |
Os20606 odjíždí v 9:50 z Osoblahy |
avi 7,7 MB |
wmv 7,1 MB |
2 |
Os20606 přijíždí v 10:07 do stanice Slezské Rudoltice |
avi 6,7 MB |
wmv 6,3 MB |
3 |
Os20606 přijíždí v 10:26 do stanice Liptaň |
avi 5,8 MB |
wmv 5,5 MB |
4 |
Os20606 přijíždí v 10:37 do stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 3,9 MB |
wmv 3,7 MB |
5 |
Lokomotiva 705 913-2 posunuje ve stanici Třemešná ve Slezsku |
avi 15,3 MB |
wmv 14,4 MB |
6 |
Os20607 v úseku Dívčí Hrad (11:46) - Horní Povelice (11:49) |
avi 12,0 MB |
wmv 11,2 MB |
7 |
Os20607 v úseku Amalín (11:53) - Slezské Rudoltice (11:56) |
avi 8,5 MB |
wmv 8,1 MB |
8 |
Os20607 v Bohušově (12:06 - 12:07) |
avi 9,3 MB |
wmv 8,8 MB |
9 |
Lokomotiva 705 913-2 posunuje v Osoblaze |
avi 3,8 MB |
wmv 3,5 MB |
10 |
Os20608 v Bohušově (13:56 - 13:57) |
avi 14,6 MB |
wmv 14,1 MB |
11 |
Os20608 ve Slezských Rudolticích (14:07 - 14:08) |
avi 5,9 MB |
wmv 5,7 MB |
12 |
Os20608 v úseku Dívčí Hrad (14:18) - Liptaň (14:26) |
avi 9,0 MB |
wmv 8,5 MB |
13 |
Os20608 přijíždí v 14:37 do stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 10,5 MB |
wmv 9,9 MB |
14 |
Os20609 odjíždí v 15:53 ze zastávky Horní Povelice |
avi 7,8 MB |
wmv 7,3 MB |
15 |
Os20609 v úseku Amalín (15:50) - Slezské Rudoltice (15:53) |
avi 2,5 MB |
wmv 2,5 MB |
16 |
Os20609 odjíždí v 16:04 z Bohušova |
avi 7,5 MB |
wmv 7,1 MB |
17 |
Lokomotiva 705 913-2 posunuje v Osoblaze do depa |
avi 13,4 MB |
wmv 12,9 MB |
|