Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Parou kolem Českého ráje 6.10.2012S nastupujícím podzimem se začínají listy stromů pomalu žloutnout a ozářené slunečními paprsky vytváří každým rokem neopakovatelné barevné scenerie. Z tohoto důvodu je toto období oblíbené pro pořádání jízd zvláštních vlaků, nejlépe parních, kdy chladná rána dávají příležitost vyniknout jedinečné malbě páry a kouře na obloze za uhánějící parní lokomotivou. Je začátek října a první říjnovou sobotu se do Turnova sjíždějí železniční fotografové na jedinečnou akci pořádanou občanským sdružením KPKA (Klub přátel kolejového autobusu). Turnovská parní lokomotiva 310.0134 pojede v čele nákladního vlaku po tratích Českého ráje. Připravena je souprava nákladního vlaku ve složení služební vůz D + cisternový vůz R + nízkostěnný vůz Np ložený dobovou mlátičkou Slavia + dva kryté nákladní vozy Zl a Zd. Souprava vlaku tak zapadá do prvorepublikového období. Složení soupravy vlaku má i praktický účel. Během jízdy není potřeba zajišťovat zbrojení vodou a uhlím z externích zdrojů. Obě potřebné suroviny si veze parní lokomotiva s sebou ve vlaku. Během plánovaných pobytů v Libuni, Nové Pace a Lomnici nad Popelkou probíhalo provozní ošetření a zbrojení parní lokomotivy 310.0134. Voda byla hadicemi čerpána přímo s cisterny a uhlí muselo být nanošeno z nízkostěnného vozu. Zastavme se ještě krátce u přípravy parní lokomotivy. V pátek během dopoledne proběhlo zatopení parní lokomotivy a její prohlídka před sobotní jízdou. Odpoledne byla sestavena souprava nákladního vlaku a konečně večer byl dlouhý den završen nočním focením parní lokomotivy 310.0134 u točny. Velké očekávání bylo, jak vyjde na víkend počasí. Předpověď nebyla moc optimistická a to se potvrdilo již v pátek, kdy většina dne propršela. Snad jen podvečerní sluneční paprsky dávaly trochu naděje. Sobotní ráno bylo chladné a jasné. V turnovském depu však bylo živo a kolem se ozývala směsice jazyků. Zajímavá akce přitáhla i zahraniční železniční nadšence. S prvními slunečními paprsky vyjíždí parní vlak z depa do stanice. Za chvíli již bude parní lokomotiva 310.0134 v čele nákladního vlaku Pn 35445 ukrajovat první kilometry z Turnova do Libuně. Tam je pevní větší plánovaný pobyt v délce 45 min pro vykřižování s pravidelnými vlaky a zároveň první provozní ošetření a dozbrojení parní lokomotivy 310.0134. Z Libuně nás čekala okružní jízda po trase Jičín - Ostroměř - Stará Paka. Ze Staré Paky pokračoval náš nákladní vlak jako Pn 35446 zpět do Libuň a dále směrem na Turnov. Další zmiňovaná zbrojení parní lokomotivy proběhla v Nové Pace a v Lomnici nad Popelkou. Zde se uskutečnilo neplánované setkání s veterány a místo přestávky na oběd jsme čas věnovali společnému focení ve stanici. V posledním úseku z Libuně do Turnova se nám již slunce definitivně pro tento den schovalo, přesto z celodenní jízdy bylo dostatek možností vychutnat si jízdu parního vlaku v sluncem nasvícené podzimní krajině. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|