Pravidelné vlaky na trati Třemešná ve Slezsku - Osoblaha 2.7. a 4.7.2012
Trať z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy, též nazývána Osoblažka, je známá spíše z reportáží o výletních parních i motorových vlacích,
které na této trati jezdí už od roku 2002, kdy byl poprvé pořádán „Den dráhy Třemešná ve Slezsku - Osoblaha”.
Ovšem pravidelný provoz výletních vlaků s již vlastní parní lokomotivou U46.002 „Resita” započal až od roku 2005.
Mohlo by se zdát, že tato trať je spíše muzeální železnicí s nepravidelným sezónním provozem.
Faktem však je, že tato trať je jedinou úzkorozchodnou tratí, na které jsou provozovány pravidelné vlaky ČD. Přesto je díky svému zasazení
do malebné krajiny Slezské Hané lákavá pro výletníky v každé roční době. Úzkorozchodná trať 760mm se v celkové délce 20 kilometrů
klikatí terénem, stoupá a klesá s minimem zářezů, náspů nebo umělých staveb. Během své historie také musela trať bojovat
o svoji budoucnost a i nadále nad ní visí Damoklův meč. Celkem třikrát bylo uvažováno o zrušení provozu na této trati. Ovšem po generální obnově
celé trati v letech 1986 až 1988 má trať co se týče technické kvality zatím vyhráno.
V současnosti je na trati provozována jen osobní doprava. Nákladní doprava skončila koncem roku
1977 a v současnosti již není ani možná. Ve stanici Třemešná ve Slezsku jsou ještě vidět podvalníky, ovšem pro nákladní vlak
nezbytné brzdící vozů D/ú byly převezeny do Krnova. Vůbec poslední nákladní vlak se na trati objevil v roce 1998 v rámci oslav
100 let trati a byl to zvláštní nákladní vlak pro fotografy.
Provoz pravidelných vlaků od roku 1958 zajišťují čtyři lokomotivy řady T47.0, konkrétně kusy T47.013, 14, 16 a 17.
Od roku 1965 byly lokomotivy přeznačeny. Bylo přidáno písmeno U, což značilo úzkorozchodná lokomotiva.
Odtud také pramení slangové pojmenování lokomotiv „TéÚčka”. Zároveň bylo dvoumístné pořadové číslo lokomotiv změněno
na třímístně doplněním nuly. A poslední změna přišla v roce 1988 přeznačením řady TU47.0 na 705.9. Momentálně je po havárii
motoru neprovozní lokomotiva 705 916. Lokomotiva 705 913 byla v roce 2010 rekonstruována a v podstatě zajišťuje
veškerý provoz pravidelných osobních vlaků.
Ve stanici Osoblaha je pro lokomotivy zajištěno kryté stání ve výtopně se dvěma kolejemi a
pro čtyři lokomotivy. Zmíněná neprovozní lokomotiva 705 916 se nachází v Osoblaze na konci kusé koleje na úplně nejzažším místě trati.
Pro zajištění pravidelného provozu na trati postačuje jediná lokomotiva a vidět na trati jinou lokomotivu je již vzácností.
Běžný vlak, který je tak lze vidět na trati, jezdí v sestavě lokomotiva 705 913 a jeden rekonstruovaný vůz Balm/ú. Jen výjimečně, zpravidla ve
dnech jízd parních vlaků, bývá souprava posilována ještě o jeden vůz Balm/ú.
1 |
2.7. - Os 20606 přijíždí v 10:36 do stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 4,1 MB |
wmv 4,1 MB |
2 |
2.7. - Lokomotiva 705 917-3 posunuje ke zbrojení naftou |
avi 5,0 MB |
wmv 5,0 MB |
3 |
2.7. - Os 20607 v úseku Koberno (11:56) - Bohušov (12:01) |
avi 4,2 MB |
wmv 4,2 MB |
4 |
2.7. - Lokomotivy 705 917-3 a 705 913-2 posunují v Osoblaze |
avi 22,0 MB |
wmv 21,1 MB |
5 |
2.7. - Os 20608 v Bohušově (13:56 - 13:57) |
avi 11,3 MB |
wmv 10,6 MB |
6 |
2.7. - Os 20608 na zastávce Dívčí Hrad (14:17 - 14:18) |
avi 10,8 MB |
wmv 10,4 MB |
7 |
2.7. - Os 20608 přijíždí v 14:36 do stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 7,5 MB |
wmv 7,3 MB |
8 |
2.7. - Lokomotiva 705 913-2 posunuje ve stanici Třemešná ve Slezsku |
avi 4,1 MB |
wmv 4,3 MB |
9 |
2.7. - Os 3579 přijíždí v 15:20 do stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 2,5 MB |
wmv 2,6 MB |
10 |
2.7. - Os 20609 odjíždí v 15:25 ze stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 5,6 MB |
wmv 5,4 MB |
11 |
2.7. - Os 20609 v úseku Horní Povelice (15:40) - Amalín (15:48) |
avi 16,5 MB |
wmv 15,5 MB |
12 |
2.7. - Os 20609 přijíždí v 16:09 do stanice Osoblaha |
avi 6,8 MB |
wmv 6,4 MB |
13 |
2.7. - Lokomotiva 705 913-2 posunuje v Osoblaze |
avi 18,8 MB |
wmv 18,0 MB |
14 |
4.7. - Os 20606 v úseku Bohušov (9:57) - Koberno (10:01) |
avi 7,4 MB |
wmv 7,0 MB |
15 |
4.7. - Os 20607 v úseku Třemešná ve Slezsku (11:25) - Liptaň (11:34) |
avi 4,6 MB |
wmv 4,6 MB |
16 |
4.7. - Os 20607 na zastávce Horní Povelice (11:43 - 11:44) |
avi 12,1 MB |
wmv 11,5 MB |
17 |
4.7. - Os 20607 v Bohušově (12:01) |
avi 11,9 MB |
wmv 11,4 MB |
18 |
4.7. - V Osoblaze mezi obraty vlaků Os20607/20608 |
avi 6,8 MB |
wmv 6,8 MB |
19 |
4.7. - Os 20608 odjíždí v 13:50 z Osoblahy |
avi 5,5 MB |
wmv 5,3 MB |
20 |
4.7. - Os 20608 přijíždí v 14:07 do stanice Slezské Rudoltice |
avi 7,9 MB |
wmv 7,4 MB |
21 |
4.7. - Os 20608 přijíždí v 14:25 do stanice Liptaň |
avi 8,1 MB |
wmv 7,7 MB |
22 |
4.7. - Os 20608 odjíždí v 14:27 ze stanice Liptaň |
avi 3,5 MB |
wmv 3,6 MB |
23 |
4.7. - Lokomotiva 705 913-2 posunuje ve stanici Třemešná ve Slezsku |
avi 15,2 MB |
wmv 14,5 MB |
24 |
4.7. - Os 20609 odjíždí v 15:25 ze stanice Třemešná ve Slezsku |
avi 8,0 MB |
wmv 7,8 MB |
25 |
4.7. - Os 20609 v 15:48 na zastávce Amalín |
avi 8,4 MB |
wmv 8,2 MB |
26 |
4.7. - Os 20609 přijíždí v 16:09 do stanice Osoblaha |
avi 7,0 MB |
wmv 6,7 MB |
27 |
4.7. - Lokomotiva 705 913-2 posunuje v Osoblaze |
avi 11,1 MB |
wmv 10,7 MB |
28 |
4.7. - Os 20610 odjíždí ze stanice Slezské Rudoltice |
avi 7,3 MB |
wmv 6,9 MB |
29 |
4.7. - Os 20610 v nejmenším oblouku v úseku Liptaň (18:27) - Třemešná ve Slezsku (18:36) |
avi 6,8 MB |
wmv 6,3 MB |
|
|