Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Oslavy 110. výročí trati Kostelec u Jihlavy - Třešť - Telča 105. výročí trati Slavonice - Waidhofen 9.8.2008Na místní trati Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice, vedené v jízdním řádu pod číslem 227, jsou v letním období pořádány jízdy zvláštních parních vlaků. O organizaci těchto jízd se stará občanské sdružení "Společnost telčské místní dráhy" a akce nazvaná "Parní léto" zahrnuje kromě vlastních jízd i pořádání doprovodných kulturních akcí. Letos v rámci již 110. výročí trati se o víkedových dnech 9. a 10. srpna setkaly v Telči dva parní vlaky. První vedený parní lokomotivou 310.922 jezdí pravidelně na akci "Parní léto" a druhý vedený lokomotivou 475.101 přijel na oslavy z Brna. A protože se proslýchá, že letošní jízdy parních vlaků na této trati byly možná poslední, měl jsem o to větší důvod do Telče přijet. Sobotní ráno nebylo nejvydařenější. Z Vysočiny jsem to neměl tak daleko, ale občasné deštivé přeháňky nevěstily nic dobrého. Do Telče jsem dorazil už kolem půl deváté, parní lokomotiva 310.922 již byla připravena u depa. Na manipulační koleji vzadu za skladištěm směrem k depu již byly připraveny k ukázkovým jízdám tři drezíny. Kromě inspektorské drezíny Tatra DM-4-47005, kterou jsem viděl na letošních akcích 600 let města Velké Meziříčí a Slavnosti Pernštejnského panství v Nedvědici, byly předváděny ještě osobní drezína Warszava M20 Dmv 72-013 a nákladní drezína Vm 68315. První parní vlak vedený lokomotivou 310.922 odjel v 9:25 na trať Telč - Dačice - Telč. Měl jsem tak hodinu čas, abych se podíval zblízka na drezíny. Svezl jsem se osobní drezínou Warszava M20 Dmv 72-013, což není nic jiného, než osobní automobil adaptovaný na koleje. Ve výbavě zůstal i volant, ale řízení je pochopitelně zaaretováno. Nákladní drezína Vm 68315 zase voněla novotou. Prošla kompletní rekonstrukcí a požitek jízdy kazilo jen nulové odpružení, takže v záznamu z jízdy je poznat každý spoj na kolejnicích. Přibližně o půl jedenácté přijel do Telče zvláštní parní vlak z Brna vedený lokomotivou 475.101 a o několik minut později se s pískotem vřítil do stanice z druhé strany vracející se parní vlak vedený lokomotivou 310.922. Během chvíle se stanice zaplnila obdivovateli parních strojů. Bohužel se zhoršilo počasí a kolem 11. hodiny se přeháňka změnila v pořádný déšť. Parní lokomotiva 310.922 mezitím doplňovala vodu u staniční budovy a parní lokomotiva 475.101 posunovala k depu. Tou dobou však všichni návštěvníci byli schováni na perónu nebo v depu. Takto si počasí s námi pohrávalo celou hodinu a hrozilo, že celá akce oslav skončí dříve než začala. Přebíhal jsem mezi zastřešeným perónem a depem a spolu s ostatními jsem čekal, zda-li se počasí umoudří. Po poledni přestávalo pršet a stanice Telč se opět zaplnila. Oba parní vlaky odjížděly spolu v 13:30 na trať Telč - Dačice - Slavonice. Vpředu jela parní lokomotiva 475.101 se svou soupravou až do stanice Slavonice, vzadu byla přivěšena souprava druhého parního vlaku, který jel jen do stanice Dačice. Parní lokomotiva 310.922 byla přivěšena až na samém konci vlaku. Měl jsem chvíli času na občerstvení a potom jsem se opět věnoval drezínám a prohlídce ostatních vystavených lokomotiv. Začalo se zlepšovat počasí a jakmile vysvitlo slunce, znovu jsem přefocoval již jednou pořízené záběry s lepším násvitem. Neopomněl jsem si vyfotit i něco málo z běžného provozu. První se odpoledne vrátil zpět do Telče parní vlak s lokomotivou 310.922 v 16:07. Tento vlak v sobotu už skončil s jízdami. Parní lokomotiva posunovala k depu a souprava vlaku byla odtažena dozadu na manipulační kolej. Po vykřižování pravidelných Os 28321 a Os 28316 byly po 17. hodině odklizeny drezíny do budovy depa. Kromě předváděcích jízd drezín po manipulační koleji v průběhu dne bylo posunování do depa na slavonickém zhlaví hezkou tečkou na závěr dne. Všechny tři drezíny společně za sebou posunovaly po kolejích slavonického zhlaví tak, aby se dostaly až do depa společně na jedno stání. Druhý parní vlak s lokomotivou 475.101 orientovanou uhlím dopředu se vrátil do Telče v 18:02 za krásného letního počasí. Parní lokomotiva sama odposunovala soupravu vozů dozadu na manipulační kolej a potom zaujala místo na přenocování před budovou depa vedle parní lokomotivy 310.922. Pro tento den program oslav skončil. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|