Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
120 let trati Hanušovice - Głuchołazy 27.9.2008Letošní akce v rámci Dne železnice byly okořeněné jednou specialitou. Jízda parního vlaku vedeného parní lokomotivou 464.202 "Rosnička" v rámci oslav 120 let trati Hanušovice - Głuchołazy byla magnetem, který na jesenicko přitahoval davy příznivců železnice a parních vlaků. Velký zájem byl o parní lokomotivu 464.202 "Rosnička", které v létě 2009 končí technická způsobilost kotle a nějaký čas si nezajezdí. Profil trati Hanušovice - Jeseník, především však známá ramzovská rampa, dlouhý úsek Branná (580m) - Ramzová (760m) - Horní Lipová (610m), kde vlak musí z obou směrů na Ramzovou zdolávat stoupání 30 promile. Naposledy na této trati jel veřejnosti přístupný parní vlak právě s "Rosničkou" 464.202 na slavnostní otevření pohraniční přechodové stanice Głuchołazy 9.12.2006. Takovou jízdu jsme si nemohli nechat ujít a spolu s otcem jsem tedy jeli parním vlakem celou cestu do Głuchołaz a zpět. Cesta parního vlaku začínala v Hanušovicích s nezvykle pozdním časem odjezdu v 10.35. Řazení vlaku 1x jídelňák Ar5515 + 3x AB + BRcm + SR, na postrku 749 042. Zvuk parní lokomotivy se rozléhal údolím, všude postávali hloučky fotografů a filmařů. V Jindřichově na Moravě se křižujeme s pravidelným Os3608 v podání motorového vozu 831 113. Někdo by mohl být zaskočen, že se jedná o nostalgickou jízdu. Tyto motorové vozy však na této trai jezdí stále v běžném provozu a každý den zdolávají stoupání na Ramzovou. Bez problémů jsme dorazili do Branné. Zde byla plánována přibližně půlhodinová pauza na slavnostní uvedení do provozu rekonstruovaného vodního jeřábu, ze kterého byla parní lokomotiva 464.202 dozbrojena vodou. Nejtěžší a také nejrásnější úsek trati byl teprve před námi - ramzovská rampa. Hned za poslední výhybkou zhlaví v Branné nás skloník informoval, že ve stoupání 30 promile nás čeká následujícich 5121m do stanice Ostružná a potom ještě dalších 1792m do zastávky Ramzová. Údolí bylo zalité sluncem a parní lokomotiva 464.202 dokazovala, že jí právem patří označení horská. Za Ramzovou trať přechází do prudkého klesání 30 promile v délce 6004m až do stanice Horní Lipová. Přijeli jsme do Jeseníku. Přistupují další cestující a stojí se tak i na chodbičkách. Čekáme na příjezd pravidelného R884 z Ostravy a s mírným zpožděním pokračujeme dále. Komplikace se objevuje v Mikulovicích. Jídelní vůz Ar5515, který je řazený hned za lokomotivou, nemůže na tratě PKP a musí být odstaven. Stejně jako ostatní, využívám pousunování parní lokomotivy k pořízení záběrů. Pokračujeme dále. Při přejezdu státní hranice parní lokomotiva 464.202 zapíská, zároveň však zpomalujeme. Následující úsek trati až do stanice Głuchołazy není v nejlepším technickém stavu, oblouky kolem říčky Bělá jsou ostré a trať je celkově dost zarostlá. Až před vjezdovými návěstidly do stanice Głuchołazy se nám otevírá výhled na okolí. Ve stanici Głuchołazy již bylo připravené občerstvení, na připraveném pódiu probíhaly nezbytné proslovy. Mnozí využívali pěkného počasí a vydali se do okolí. Po 14. hodině přijel pravidelný R885 z Jeseníku, který pokračoval dále do stanice Ostrava-Svinov. Po jeho odjezdu mohla parní lokomotiva 464.202 posunovat na vzdálené zhlaví ke skládce uhlí na zbrojení. Také postrková lokomotiva 749 042 posunovala na konec soupravy. Více jsme se nezdržovali a následujícím R884 jsme popojeli v 15.58 do Mikulovic. V Mikulovicích jsme očekávali příjezd parního vlaku z Głuchołaz. Těsně před jeho příjezdem proběhlo ještě posunování s odstaveným jídelním vozem Ar5515, aby byl blíže pro rychlejší přivěšení. Očekávaný parní vlak přijel v 16.40, parní lokomotiva jela samozřejmě uhlím dopředu. Nezbytné posunování nás zpozdilo přibližně o 15 minut. Usadili jsme se v jídelním voze. Byl prázdný, mohli jsme se pohodlně občerstvit a navíc byl hned za lokomotivou, takže ideální pozice. Slunce už klesalo k horizontu. Zpoždění jsme dohnali v Jeseníku, kde byla původně plánované větší zastavení v čase 17.05 - 17.28. Nás však více zajímala následující stanice, Lipová Lázně. S posledními slunečními paprsky byla souprava vlaku odstavena a parní lokomotiva 464.202 posunovala k točně. Odjezd z Lipové Lázní se trochu opozdil díky pravidelným spojům Os3615/Sp1803. Stoupali jsem ke stanici Horní Lipová. Zde měl být podle programu opakovaný vjezd do stanice pro fotografy. Jak však potvrdil pdůvodčí, tato část akce byla dodatečně vypuštěna. Nutno dodat, že zcela logicky. Do údolí již padala mlha a světelné podmínky se rychle zhoršovaly. Vystoupali jsme na Ramzovou, obloha se vyjasnila a v dáli byly vidět v prostisvětle větrné elektrárny nad Ostružnou. Za soumraku jsem přijížděli do Branné. Vlak však zůstal stát na vjezdovém zhlaví, protože parní lokomotiva 464.202 v rychlosti dobírala vodu. Teprve potom dojela souprava vlaku do stanice. Během krátké chvíle padla temná tma. Zkusil jsem ještě kameru přepnout do nočního režimu, aby vytěžil z daných světelných podmínek maximum v posledním úseku cesty z Branné do Hanušovic. Další informační zdroje:
Fotogalerie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|