Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Oslavy 140 let Moravské pohraniční dráhy 14.9.2013Před třemi lety jsme oslavovali výročí 140 let trati Nezamyslice - Šternberk a teď si připomínáme výročí další navazující trati. Privátní železniční společnost C.k. privilegovaná Moravská pohraniční dráha (MGB = K.k. privilegierte Mährische Grenzbahn) vybudovala propojení této stávající trati do tehdejšího pruského Kladska. Stavba trati byla zahájena 31.7.1872 a za necelých 15 měsíců bylo hotových dnes neuvěřitelných 89,9 km nová trati ze Šternberka do Dolní Lipky. Slavnostní zahajovací jízdou 15.10.1873 byla trať předána do provozu. K síti MGB patřila ještě trať Zábřeh - Sobotín, který byla vybudována o dva roky dříve a v úseku mezi Šumperkem a Bludovem vedly obě trati souběžně. Pro provoz na této trati bylo objednáno 8 nových parních lokomotiv, které dostaly jména podle měst a obcí na trati. Na trati převažovala nákladní doprava a již při projektování trati se počítalo s další stavbou navazujících úseků do Jeseníku a Polska. Původně celá trať je dnes v jízdním řádu rozdělena do několika úseků:
Na posledně jmenované trati byl pozastaven provoz na období jízdního řádu 2011/2012, ovšem po změně politické situace byl od 1.2.2013 obnoven na této trati alespoň víkendový provoz. Zvláštní parní vlak byl veden parní lokomotivou 534.0432 „Kremák” a sestavený z doprovodného vozu WLAB a pěti vozů Ce „Rybák” byl vypravený v sobotu ráno z Olomouce a projel celou trať až do Dolní Lipky. Navíc bylo v jízdním řádu počítáno ještě s obratem z Dolní Lipky do Králík a zpět. Na postrku vypomáhala lokomotiva T466.0007 „Pilštyk” a celá souprava byla ještě posílena o další tři vozy Ci+Ce+Ci a jeden vůz BDlm. Na konci soupravy byl motorový vůz M131.101 „Hurvínek” a M120.417 „Věžák”. Motorový vůz M120.417 byl pouze přepravován z Olomouce a byl po příjezdu do Šumperka ze soupravy odvěšen. Motorový vůz M131.101 byl odvěšen v Šumperku až večer při zpáteční jízdě z Dolní Lipky. Hlavní program oslav byl připraven na odpoledne v prostorách stanice Dolní Lipka a také v Obecní knihovně, kde byla instalována výstava hanušovického fotografa Františka Pecha. U příležitosti oslav bylo možné získat pamětní dopisnici vydanou Letohradským železničním klubem (LŽK), pamětní pohlednici s razítkem vydanou hanušovickým fotografem Františkem Pechem a otisk pamětního razítka. Na takové akci nemohla chybět živá kapela a občerstvení. Všem, kdo se na přípravách a průběhu oslav podíleli, patří velké poděkování. Bohužel počasí nebylo konání takového akce vůbec nakloněno. Od rána pršelo nebo slabě mrholilo a déšť ustoupil až v době, kdy zvláštní parní vlak zdolával kilometry při zpáteční jízdě do Olomouce. Z celé akce se podařilo zaznamenat jízdu zvláštního vlaku na několika zajímavých a hlavně v tomto počasí dostupných místech. K těmto záběrům neplánovaně přibyl i jeden z jízdy zvláštního vlaku Ex100901 vedeného přípřeží lokomotiv 749 265-5 a 749 248-1. Kvalita záběrů bohužel odpovídá počasí a deštník byl po celý den vynuceným doplňkem. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|