Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Zvláštní fotojízda s M120.417 „Věžák“ na trati Železnice Desná 31.1.2009Začátkem letošního roku mi byla nabídnuta účast na speciální fotoakci s motorovým vozem M120.417 „Věžák“. Skupina nadšenců zorganizovala neveřejnou fotojízdu po trati Železnice Desná s četnými fotozastávkami. Motorový vůz M120.417 „Věžák“ má svoji přezdívku podle typicky vyvýšeného stanoviště strojvedoucího. Řada motorových vozů M120.4 byla vyráběna v letech 1930 - 1945. Tento lehký motorový vůz byl předurčen pro motorizaci lokálních tratí. Požadavkem byla maximálně jednoduchá a prostorově úsporná konstrukce, proto padla volba na věžovité stanoviště strojvedoucího uprostřed vozu. Tím odpadla hlavní nevýhoda původních kolejových autobusů (kolbusů), které musely být na konečné zastávce otáčeny stanovištěm ve směru jízdy. Zajímavostí je také řešení změny směru jízdy, a to reverzním šestiválcovým benzínový motorem s planetovou převodovkou. Dochovaný motorový vůz M120.417 patří NTM Praha a momentálně je umístěn v šumperském depu spolu s motorovým vozem M131.101. Zrekonstruován byl v roce 1989 a na jeho sestavení byly použity díly celkem ze čtyř motorových vozů. Jak jsem zmínil, motorový vůz M120.417 je momentálně deponovýn v šumperském depu pod venkovním přístřeškem spolu s M131.101. Před vlastní jízdou byl ve čtvrtek 29.1.2009 přesunut na stání do vyhřívané rotundy. V sobotu ráno před vlastní jízdou jsme se sešli u vozu. Zajímavé bylo atypické tankování benzínu. Vlastně bylo nutné benzín nalít z kanystrů do nádrže přímo na střeše motorového vozu. Následovalo vyčištění svíček a zkušební nastartování. Byl jsem trochu skeptický, zda tento tak letitý motorový vůz bude schopen pohybu vlastní silou. Kolem půl deváté vyjel motorový vůz na točnu a posunoval do stanice k 2. nástupišti. Při každé změně směru jízdy je nutné zastavit motor, přesunout vačkový hřídel do druhé polohy a nastartovat motor druhým startérem v opačném směru. Tato reverzace byla toho dne prováděna ještě několikrát a nutno říci, že motor fungoval naprosto spolehlivě. Podle připraveného jízdního řádu jsme jako mimořádný Os79236 odjeli v 8.55 ze Šumperka. Motor měl spolehlivý chod a všichni zúčastnění spokojeně pokyvovali, aby vzdali hold tomuto motorovému veteránu na kolejích. Odkrytý motor navíc zajišťoval dostatečný přísun tepla i v těchto zimních dnech. První fotozastávka byla v polích před Petrovem na Desnou a další pózování motorového vozu bylo potom přímo ve stanici. V Petrově nad Desnou měl být motorový vůz původně přivěšen k pravidelnému Os13760 a takto měl absolvovat cestu do Koutů nad Desnou. Bylo však dohodnuto, že M120.417 pojede v čele soupravy a za ním bude přivěšena motorová jednotka „Desná“ jako Os13760. Tuto část cesty jsem absovoval v doprovodném vozidle s otcem a pořídil jsem cestou pár záběrů. Ve vyšších polohách celkem vydatně sněžilo a světelné podmínky nebyly zrovna nejlepší. Ze stanice Kouty nad Desnou odjížděl M120.417 jako mimořádný Os79237 v 11.05 s četnými fotozastávkami po trase. V jízdním řádu byly jízdní doby mezi zastávkami dostatečně dlouhé a bylo nutné stihnout v 11.55 křižování s pravidelným Os13764 ve stanici Velké Losiny. Podle situace jsme se přemisťovali mezi fotozastávkami nebo jsem pořizoval záběry z trati. Krátce po poledni v 12.20 odjel motorový vůz M120.417 jako mimořádný Os23860 z Petrova nad Desnou do Sobotína bez dalšího zastavování. V Sobotíně jsem znovu přistoupil do vozu a na zpáteční cestě, kdy jsme jeli jako mimořádný Os23861 ze Sobotína do Petrova nad Desnou, jsme absolvovali řadu fotozastávek. Do stanice Petrov nad Desnou jsme tak přijeli sice se zpožděním proti plánovanému příjezdu, ale včas, aby nebyl narušen jízdní řád pravidelných vlaků. Po křižování s pravidelným Os13766 v Petrově nad Desnou jsme odjeli v 13.23 jako mimořádný Os79237 z Petrova nad Desnou do Šumperka. Cestou jsem ještě pořídil několik záběrů z vyvýšeného stanoviště strojvedoucího. To zrovna neoplývá velkým prostorem, takže jsem spíše posedával na schodech a kameru jsem přidržoval se stativem nad hlavou. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|