film_1
film_2
film_3
film_4
film_5
Aktualizováno: 17. 11. 2024 
 
 




TOPlist  

DE  EN  PL

Železnice Desná - cesta vlakem do hor 23.9.2007



  V neděli 23.9.2007 definitivně skončilo astronomické léto a v 11:51 se ujal vlády podzim. Již delší dobu jsem plánoval uskutečnění projížďky po Železnici Desná a pořízení záznamu z jízdy po trati ze stanoviště strojvedoucího. Inspiraci jsem našel na internetovém TV kanálu od sousedů Bahn TV Online. Počasí ten víkend bylo mimořádně dobré, obloha čistě modrá, poslední záchvěvy léta. Povolení od vedoucího železničního provozu Železnice Desná pro vstup na stanoviště strojvedoucího jsem měl v ruce, takže jedeme.

  Cestu jsem začal v Petrově nad Desnou. Po nezbytné domluvě jsem nastoupil do vlaku 13765, který byl teprve na cestě do Šumperka a který ze Šumperka pojede zpátky směrem do Koutů nad Desnou. Veškerou potřebnou techniku jsem si rozložil na zadním stanovišti a připravil se na akci. Po příjezdu vlaku do Šumperka zbývá ještě 9 minut, které jsem využil na přeleštění okna a otestování kamery.

  Je 11:38, kamera běží a vlak 13764 sestavený ze dvou motorových vozů 810 odjíždí ze Šumperka. Odjíždíme přes severní zhlaví, kde ze stanice vedou dvě trati, naše do Koutů nad Desnou a sousední do Olomouce přes Uničov a Šternberk. Přejíždíme dva mosty, naše trať zatáčí více doleva směrem do Vikýřovic, druhá trať se stáčí doprava a přechází ve stoupání směrem do Nového Malína. Přijíždíme na první zastávku Vikýřovice u penzionu. Trať dále pokračuje podél zahrad nenáročným stoupáním do zastávky Vikýřovice. Za ní se trať opět napřimuje až k Petrovu nad Desnou. My však ještě zastavujeme na jedné z nejmladších zastávek, Vikýřovice-Lesní. Za touto zastávkou vyjíždíme do rovinatých polí a luk, kde je v dálce vidět stanice Petrov nad Desnou.

  Vjíždíme na hlavní kolej a po zastavení vlaku se oba motorové vozy rozpojí. Náš bude pokračovat dále do Koutů nad Desnou, zadní motorový vůz následně odjede do Sobotína jako vlak 23858. Protože původní trať vedla ze Šumperka do Sobotína, pokračuje hlavní staniční kolej tímto směrem. Ze stanoviště vidíme před sebou přejezd se silnicí č. 11 směrem na Ostravu, který je zrovna modernizován a budou na něm automatické závory. Momentálně je však mimo provoz a musíme podle návěsti snížit rychlost a dávat zvuková znamení. Dostáváme Všeobecný rozkaz "V" a odjíždíme ze stanice.

  Trať se stáčí více vlevo do údolí říčky Desné. Přejíždíme přejezd s místní silnicí spojující Petrov nad Desnou s Rapotínem, přejíždíme ocelový most, který byl kompletně obnoven po povodni 1997, a je tu Rapotín zastávka. Tady musíme podle Všeobecného rozkazu "V" zastavit, protože s modernizací předchozího přejezdu jsou spojena provozní omezení. Před sebou vidíme, že závory teprve teď začínají uzavírat přejezd se silnicí č. 44. Teprve potom můžeme pokračovat do nedaleké zastávky Rapotín.

  Ještě nedávno byla tato zastávka nákladištěm a vedle bývalé staniční budovy stálo skladiště. Při odjezdu ze zastávky jsou ještě patrné stopy po úpravách kolejového svršku. Do místních skláren vedla vlečková kolej, která byla teprve nedávno zrušena a při modernizaci přejezdu tak mohly být závory posunuty blíže.

  Jedeme směrem k Velkým Losinám. Úplně vlevo nám stromy zakrývají pohled k zámku Velké Losiny. Několika oblouky se vyhýbáme zahradám a vjíždíme do výpravny Velké Losiny. Návěstidlo u samovratného přestavníku první výhybky bliká bílým světlem, vše je v pořádku. V této výpravně se křižují některé protijedoucí vlaky. Bezobslužnost výpravny je zajištěna použitém samovratných přestavníků. Vlak jedoucí od Šumperka nebo Koutů nad Desnou vjíždí na svoji kolej a při odjezdu si sám přehodí výhybku se samovratným přestavníkem na odjezdovém zhlaví.

  Po telefonickém ohlášení jedeme dále. Při odjezdu z výpravny si přehazujeme zmiňovaný samovratný přestavník a jsme na širé trati, která přechází do prudšího stoupání. Velké Losiny zastávka je u místní silnice mezi Velkými Losinami a Maršíkovem. Údolí se začíná pomalu zužovat a vlevo se k trati přimyká silnice č. 44 směřující do Jeseníku. Nikdo z cestujících nechce vystupovat a proto zastávku Loučná nad Desnou - Filipová projíždíme. Vpravo mezi porostem se občas objeví zbytky z kdysi velkého nákladového nádraží, které bylo používáno při stavbě přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně. Objevují se první stavení Loučné nad Desnou. Přejíždíme opět říčku Desnou a trať se vine blíže k nástupišti zastávky Loučná nad Desnou. Při povodni 1997 bylo kolejiště výpravny značně poškozeno a druhá kolej tak nebyla obnovována. O původním stavu výpravny dnes vypovídá ještě stojící budova skladiště a v pozadí zbytky rampy.

  Pokračujeme dále, trať stále stoupá, oblouky jsou ostřejší a traťová rychlost je 40 km/h. Trať přechází ne levou stranu údolí a začíná se skrývat v bujné vegetaci. Zastávka Loučná nad Desnou - Rejhotice vypadá na první pohled nedokončená. Bylo vybudováno vyvýšené nástupiště, ovšem nepotřebná manipulační kolej nemohla být snesena. Ústí do ní sice nepoužívaná vlečková kolej z firmy STRONG WOOD, s.r.o., která však nebyla oficiálně zrušena.

  Poslední úsek trati nám nenaskýtá příliš rozhledu po údolí, které je zde dosti úzké a trať vede spíše ve svahu a v zářezu. Teprve před příjezdem do stanice Kouty nad Desnou se nám naskytne trochu větší rozhled. Na vjezdu do stanice je opět výhybka se samovratným přestavníkem. Staniční budova bylo v roce 2006 kompletně zrekonstruována za finanční podpory Evropské Unie a státního rozpočtu ČR.

  Tady naše cesta končí. Jízdní doba dle grafikonu je ze Šumperka 38 minut. Zbývá mi jen uklidit techniku a stejným motoráčkem, tentokrát jako vlak Os 13767, přijíždím v 12:58 zpět do Petrova nad Desnou.



Další informační zdroje:
Videogalerie Videogalerie
Video ke stažení → MP4: 251 MBWebM: 236 MB
 1   Šumperk - Vikýřovice u penzionu avi 23,6 MB  wmv 22,6 MB 
 2   Vikýřovice u penzionu - Vikýřovice avi 17,6 MB  wmv 17,0 MB 
 3   Vikýřovice - Vikýřovice-Lesní avi 15,6 MB  wmv 15,0 MB 
 4   Vikýřovice-Lesní - Petrov nad Desnou avi 23,5 MB  wmv 22,8 MB 
 5   Petrov nad Desnou - Rapotín zastávka avi 22,3 MB  wmv 21,6 MB 
 6   Rapotín zastávka - Rapotín avi 13,6 MB  wmv 13,0 MB 
 7   Rapotín - Velké Losiny avi 27,9 MB  wmv 26,5 MB 
 8   Velké Losiny - Velké Losiny zastávka avi 20,9 MB  wmv 20,2 MB 
 9   Velké Losiny zastávka - Loučná nad Desnou-Filipová - Loučná nad Desnou avi 58,6 MB  wmv 55,1 MB 
 10   Loučná nad Desnou - Loučná nad Desnou-Rejhotice avi 34,2 MB  wmv 32,3 MB 
 11   Loučná nad Desnou-Rejhotice - Kouty nad Desnou avi 26,7 MB  wmv 26,1 MB 
 Kompletní videogalerie ve formátu DVD  zeleznice_desna_2007.iso 2,0 GB 

zd_01.jpg
zd_01
zd_02.jpg
zd_02
zd_03.jpg
zd_03
zd_04.jpg
zd_04
zd_05.jpg
zd_05
zd_06.jpg
zd_06
zd_07.jpg
zd_07
zd_08.jpg
zd_08
zd_09.jpg
zd_09
zd_10.jpg
zd_10
zd_11.jpg
zd_11
zd_12.jpg
zd_12
zd_13.jpg
zd_13
zd_14.jpg
zd_14
zd_15.jpg
zd_15
zd_16.jpg
zd_16
zd_17.jpg
zd_17
zd_18.jpg
zd_18
zd_19.jpg
zd_19
zd_20.jpg
zd_20
zd_21.jpg
zd_21
zd_22.jpg
zd_22
zd_23.jpg
zd_23
zd_24.jpg
zd_24
 

WebArchiv WebArchiv


WebArchiv - archiv českého webu

Licence Licence


Licence Creative Commons

Licence Kontakt


@vlacky.com

Info Info

  • Aktualizováno: 5.10.2008
  • Celkem přečteno: 16270x
  • Naposledy: dnes v 04:41

Datové zdroje Datové zdroje


Datový zdroj YouTube
Datový zdroj PeerTube

Ikona webu Ikona webu


ikona webu

Kooperace Kooperace


partnerský web www.TTkatalog.cz partnerský web www.MaleModely.cz

Reportáž Poslední navštívené reportáže