Malá předvánoční výstavka mého kolejiště 11.-12.2005
Tato krátká fotoreportáž je trochu netradiční. Jak jde čas, rozhodl jsem se své třetí kolejiště zrušit a postavit zase něco nového. Bylo by však škoda zlikvidovat kolejiště jen tak a napadlo mě prezentovat jej v prostorách výlohy sponzora SELECT SYSTEM. Díky svým "schodišťovým" rozměrům 220 x 85 cm nebyl problém s umístěním kolejiště v pravé části výlohy Internet centra na pěší zóně v Šumperku.
Co všechno tomu předcházelo? Koncem října jsem kolejiště oprášil, popravil elektrické rozvody a tavným lepením připevnil pár domků a drobností (figurky, autíčka), které jej oživí. Dne 1.11. jsme jej opatrně převezli a nainstalovali do výlohy. Vybral jsem několik nákladních a osobních vozů, vše s kovovými koly a takové, aby byly provozně spolehlivé (odolné proti vykolejení). Lokomotivy prošly prohlídkou, vyčištěním a namazáním. Podle možností nechávala místní obsluha puštěné dva vlaky. Každý ovál dvoukolejky má nezávislé napájení z vlastního trafa, navíc jsou lampami osvětleny nádraží, ulice a veškeré domky. Pro zvětšení spolehlivosti jsem všechna spřáhla Tillig mezi vozy ještě svazoval nití. Lokomotivy se dají přepřahovat dle provozních potřeb.
A jaké jsou zkušenosti z provozu? Některé dny vlaky jezdily nepřetržitě 12 hod. Mít kvalitní vozový park je skutečně problém. Kolejivo je bez znatelného opotřebení, stejně tak vozy. Horší to je s lokomotivami. Staré modely BTTB (hlavně díky nevhodným motorkům) měly tendenci k přehřívání. Zatím jsou dvě lokomotivy nepojízdné z důvodu vyhoření, jedna starší má vychozená ložiska. I přes tyto ztráty považuji akci za velmi zdařilou. Bylo velmi zajímavé postát chvíli před výlohou a nenápadně poslouchat komentáře přihlížejících. Kolejiště bude ve výloze vystaveno do začátku nového roku, poté jej hodlám rozebrat na materiál pro stavbu nového kolejiště. Další informace jsou v sekci modelů.