Aktualizováno: 30. 10. 2024
|
|
Vernisáž výstavy KŽM Přerov 15.11.2013S nástupem podzimního nevlídného počasí se železniční nadšenci pomalu přesouvají od skutečných lokomotiv a vlaků do tepla modelářských klubů k malým modelům, které si s jejich velkými předlohami nijak nezadají. Dnes je technické zpracování modelů na vysoké technologické úrovni a pokud je model digitalizován a vybaven zvukovým dekodérem, je radost si poslechnout zvuk např. mezi modeláři tolik oblíbené „Bardotky”. V pátek před otevřením pravidelné výstavy KŽM Přerov byla uspořádána vernisáž s malou ukázkou, na co se návštěvníci mohou těšit. Výstava je pořádána dva po sobě následující víkendy a každý z nich je trochu jinak tematicky zaměřen. V uplynulých letech provoz na modelovém kolejišti přestavoval starší epochy - čili období, které byly konstrukčně nebo provozně nějak charakterizováno. Na minulých výstavách jsme se tak mohli na kolejišti postupně setkat s poválečným rozmachem parních lokomotiv, které později vystřídala motorová trakce. V minulém roce byla již vévodila současná motorová trakce právě s lokomotivami řady 749/751 „Bardotka”. Na hlavní dvojkolejné trati naše první elektrické lokomotiv „Bobiny” postupně vystřídaly novější stroje a v současnosti v rámci interoperability na hlavní tahy hojně zajíždějí lokomotivy zahraničních dopravců, zvláště v přeshraničním styku. Dokonce modelářské normy pamatují na definici modelových období a organizace evropských modelářů MOROP vydala normu NEM 800 „Železniční epochy”, podle které se celá železniční éra dělí momentálně do celkem šesti epoch. K této základní normě vznikly podle místních specifik národní verze norem, konkrétně pro nás má tato norma označení NEM 805 CZ. Začátek vernisáže byl vlastně takovou malou derniérou. Tak jako ve skutečnosti ve vozbě osobních vlaků a rychlíků pomalu končí nasazení řady 749/751 „Bardotka”, rozloučili jsme se s touto řadou jízdou posledního rychlíků po jednokolejné trati z Hradiska do Kamenice. Další vozbu v motorové trakci potom přebírají lokomotivy řady 753/754 „Brejlovec”. Výstava klubového kolejiště tak první víkend bude představovat provoz V. epochy, čili období přibližně do roku 2007. Další víkend potom bude klubové kolejiště představovat současnou VI. epochu. Na trati se tak budou setkávat vozidla dopravců ČD a ČD Cargo s vozidly ostatních zahraničních nebo soukromých dopravců. K útlumu dochází i v zázemí železniční dopravy. Velké lokomotivní depo v Kamenici již nebude potřeba a na prodej bude i řada jiných drážních objektů, pro které v současnosti není využití. Páteční večer modeláři dále věnovali posledním přípravám a doladění grafikonu. Každá dopravna má svého přiděleného výpravčího, který v současnosti musí zastat veškeré nezbytné provozní práce související s obsluhou dopravny. A protože soukromí dopravci, zvláště v nákladní dopravě, se derou na trať a veškerá kapacita dopravní cesty je vyčerpána, tak se návštěvníci výstavy mohou těšit na bohatý provoz. Další informační zdroje:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|