Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
S párou do Zubrnic 23. a 24.9.2017Jen kratičký šestikilometrový úsek z původní trati Velké Březno - Zubrnice - Lovečkovice - Verneřice se podařilo zachovat do současnosti. Muzejní provoz na trati Velké Březno - Zubrnice zajišťuje občanské sdružení Zubrnická museální železnice od roku 2010. Na turistické lince T3 „Zubrnický motoráček“ je v současnosti nasazován motoráček řady M131.1 „Hurvínek“ zajišťující vozbu čtyř párů vlaků v úseku Ústí na Labem-Střekov - Zubrnice. Ve vyhlášených termínech s tematicky zaměřenými akcemi bude kapacita vlaků posílena. Předposlední zářijový víkend bude provoz víkendového motoráčku nahrazen jízdami parních vlaků. Stavbu místní dráhy s náročnými sklonovými poměry umožnil „Zákon o místních drahách“ z roku 1890. V roce 1889 byla založena akciová společnost „Místní dráha Velké Březno - Verneřice - Úštěk“ financující stavbu trati a již v následujícím roce 18. srpna 1890 byl zahájen provoz na trati Velké Březno - Lovečkovice - Verneřice o délce 17 km. O měsíc později, 11. září 1890, byla uvedena do provozu odbočka Lovečkovice - Úštěk o délce 8 km. Převážně nákladní dopravu na trati zajišťovala společnost „Rakouské severozápadní dráhy“. Osobní doprava byla rekreačního charakteru. Lokální charakter trati s nevelkým významem nadával moc nadějí na přežití hospodářské krize ve 30. letech. Další útlum přišel po válce s vysídlením pohraničí, omezením průmyslové výroby a přesunem nákladní dopravy na silnice. Poslední osobní motorový vlak projel na trati 27. května 1978. Během následujících dvou let byla snesena trať v úseku Lovečkovice - Verneřice a v letech 1985 - 1988 v úseku Lovečkovice - Úštěk. Další likvidaci trati zabránilo budování skanzenu lidové architektury v Zubrnicích, kde se počítalo s muzejním provozem v úseku Velké Březno - Zubrnice. Několik zkušebních jízd z Velkého Března do Zubnic bylo uskutečněno v roce 1993. Dalším úspěchem v roce 1998 bylo zapsání trati Velké Březno - Zubrnice - Lovečkovic do seznamu kulturních památek ČR. Po mnoha letech prací byl v roce 2010 zahájen sezónní provoz „Zubrnického motoráčku“. Sezónní „Zubrnický motoráček“ o víkendu 23. a 24. září nahradily každý den tři páry parních vlaků vedených parní lokomotivou 423.0145 „Velký bejček“ s postrkovou lokomotivou T435.0111 „Hektor“. Sklon na trati dosahuje místy 40 ‰ a postrk dieselovou lokomotivou tak přijde velmi vhod. Navíc v sobotu zavítá do Velkého Března výletní vlak z Německa a souprava vlaku do Zubrnic bude ještě doplněna o jeden přímý vůz se zahraničními výletníky. Reportáž z této akce začala již netradičně ve čtvrtek 21. září. Odpoledne byl z Ústí nad Labem-Střekov do Zubrnic vypraven zvláštní VIP vlak Os 11940 pro pozvané. Soupravu dvou vozů typu „Rybák“ zvládla parní lokomotiva 423.0145 „Velký bejček“ bez problémů. O víkendu pokračovaly jízdy zvláštních parních vlaků pro veřejnost, tři páry vlaků každý den. V sobotu ráno ještě před jízdou prvního parního vlaku projel trať z Velkého Března do Zubrnic motoráček M131.1280 „Hurvínek“, jehož úkolem bylo pískování trati. O náročnosti trati jsme se přesvědčili hned při jízdě prvního parního vlaku rozšířeného navíc o přímý vůz se zahraničními výletníky. V náročném stoupání jela parní lokomotiva 423.0145 „Velký bejček“ na mezi adheze. Přímý vůz se zahraničními výletníky byl zařazen ještě do druhého parního vlaku, který supěl z Velkého Března do Zubrnic. Souprava zvláštního zahraničního parního vlaku stála odstavená ve stanici Velké Březno, v čele parní lokomotiva BR 50 3648 a na konci soupravy odpočívala postrková lokomotiva 745 702-1 společnosti Metrans Rail. Odpoledne jsme si na tento zvláštní parní vlak počkali v obloucích za stanicí Úštěk. To byl zárověn poslední záběr toho dne. Z šedivých mraků se spustil lehký deštík, který s přestávkami přetrval až do druhého dne. Kvůli nepřízni počasí jsme tak v neděli zdokumentovali jen první, dopolední obrat a výlet do Zubrnic ukončili. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|