Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Slavnosti Pernštejnského panství 2.7.2016Školáci si začínají užívat první letních prázdninové dny a už tu máme velkou kulturní akci s tradicí - Slavnosti Pernštejnského panství. Pásmo kulturních a společenských akcí v Nedvědici, na hradu Pernštejn a okolních obcí. Hlavní kulturní program, jehož pořadatelem je městys Nedvědice, probíhal od pátku do neděle na pódium u rybníka. Další kulturní program, jehož pořadatelem je „Státní hrad Pernštejn“, Národní památkový ústav ú.p.s. v Kroměříži, probíhal na 1. nádvoří hradu Pernštejn. Mnohé návštěvníky osloví také výstavy a vernisáže s centrem v nedvědické základní škole. Ke Slavnostem se tradičně připojují okolní obce a seznam akcí je dostupný v přiloženém programu Slavností Pernštejnského panství 2016. A nemohu nezmínit, že po dobu Slaností nebudou strádat ani žaludky návštěvníků. Historie pořádání Slavností Pernštejnského panství je datována rokem 2002 a během desetiletého období došlo k mnoha zásadním změnám. S každým rokem, jak se stávala akce známější a populárnější, se její rozsah zvětšoval a komerce začala převyšovat nad původním charakterem kulturní a společenské akce. Po několika letech se vzdal pořadatelství „HC Nedvědice“ a pro následující roky se pořadatelství chopil samotný městys Nedvědice. Změna pořadatelství s sebou přinesla řadu otázek, jak to bude s budoucností pořádání Slavností Pernštejnského panství a v jakém rozsahu budou? Určitý útlum v následujících letech byl patrný, ovšem je vhodné konstatovat, že se podařilo problémy překonat a je předpoklad, že tradice Slavností bude pokračovat. Ačkoliv by se z předchozích odstavců zdálo, že Slavnosti Pernštejnského panství nemají co dočinění s železnicí, opak je pravdou. Stalo se tradicí, že byl z Brna do Nedvědice vypravován pro návštěvníky zvláštní parní vlak. Primárním úkolem vypravovaného parního vlaku bylo přilákat co nejvíce návštěvníků z Brna a okolí a dopravit je do místa konání Slavností a zase zpět. Zvětšoval se počet jízd parních vlaků. Přibyl další vypravovaný parní vlak z Havlíčkova Brodu do Nedvědice. Jízdy parních vlaků později ovládly sobotu i neděli a byly zavedeny další vlaky z Nedvědice do Rožné či Bystřice nad Pernštejnem. V době konání Slavností byly navíc na pravidelné vlaky nasazovány nostalgické soupravy. Takový rozsah akce začal přitahovat ve velkém železniční fanoušky. V následujících letech se začaly pro ně vypravovat komerční nákladní fotovlaky, byl organizováno noční focení a na trati se každoročně objevovala zajímavá hnací vozidla a soupravy. Masivní nasazení historických lokomotiv a vozů potěšilo železniční fanoušky a v diskuzních fórech se pravidelně propírala problematika veřejnosti či neveřejnosti vypravovaných vlaků. Nadšeni však nebyli primární návštěvníci Slavností. Často se ozývala kritika cestujících na spolehlivost dopravy, neboť mnohá nasazovaná hnací vozidla měla problémy s dodržováním jízdních řádů na sklonově náročné trati. Další kritika se týkala vlastních nasazovaných souprav, neboť ty pochopitelně nebyly nízkopodlažní a cestující mnohdy neměli pro takovou nostalgii pochopení. Přibyly organizační a finační problémy a nutně musel následovat kolaps. Nostalgické vlaky se tak na trati 251 z Tišnova do Žďáru nad Sázavou objevily naposledy v roce 2012. V roce 2013 nastal ještě drobný pokus o oživení nostalgie. V období konání Slavností byl v sobotu 6.7.2013 vypraven zvláštní parní vlak z Brna do Nedvědice a zpět. V tomto období pro mnohé železniční fanoušky Slavnosti Pernštejnského panství jakoby neexistovaly. Po letech vystřízlivění se v roce 2016 vrátily na trať dva parní vlaky vypravené z Brna a z Havlíčkova Brodu. Navíc na několika vybraných pravidelných spojích byly nasazeny klasické dobové soupravy. Zdá se, že v tomto rozumném rozsahu by se železniční akce mohly konat i v letech následujících. Jízdy nostalgických vlaků se omezily pouze na sobotu 2. července. Z Brna byl v 9:33 vypraven zvláštní parní vlak Os 11406 s parní lokomotivou 464.008 „Bulík“ s postrkem 742.113-4 „Kocour“. Tou dobou už byl na trati zvláštní parní vlak Os 11405, vypravený v 8:30 z Havlíčkova Brodu, vedený parní lokomotivou 464.202 „Rosnička“ a s postrkem 749 250-7 „Bardotka“. Cílem obou vlaků byl kolem 11. hodiny městys Nedvědice, centrum konání Slavností Pernštejnského panství. Brněnská souprava si ještě před polednem střihla obrat do Bystřice nad Pernštejnem a zpět jako Os 11406/Os11407. Před odpoledním odjezdem parních vlaků byly soupravy sestaveny tak, aby obě parní lokomotivy pokračovaly „po komínu“, takže parní lokomotiva 464.202 „Rosnička“ odjela se soupravou vozů v 16:28 jako Os 11407 do Brna a parní lokomotiva 464.008 „Bulík“ odjela se soupravou vozů v 17:00 jako Os 11408 do Havlíčkova Brodu. Obě postrkové lokomotivy odjely na „svých“ soupravách vlaků, čili lokomotiva 749.250-7 „Bardotka“ vypomáhala na postrku z Nedvědice do Brna a lokomotiva 742.113-4 „Kocour“ zase vypomáhala na postrku z Nedvědice do Havlíčkova Brodu. Několik záběrů dokumentuje jízdy obou souprav parních vlaků. Ty jsou ještě doplněny o záběry lokomotivy T478.1002 „Bardotka“ se soupravou tří vozů Bmx, kterou České dráhy nasadily na několik pravidelných vlaků. Bohužel lokomotivě T478.1002 se moc nedařilo a odvezla jen jeden vlak Os 14904 z Tišnova do Nedvědice. Při následující jízdě Os 14911 ze Žďáru nad Sázavou již zaskakovala lokomotiva 754.059-4 „Brejlovec“. Výborný zážitek z celého dne jen trochu pokazila odpolední bouřka, která se prohnala nad Vysočinou a ztížila pořízení některých záběrů. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|