Aktualizováno: 21. 3. 2025
|
|
Kolínská řepařská drážka 12.7.2015Parní provoz s replikou lokomotivy Orenstein & Koppel 40HP
Obnova úzkorozchodné trati do současné podoby probíhala v několika etapách. Postupně bylo vybudována stanice Kolín-Sendražice s nezbytným zázemím. Do roku 2007 byla vybudována trať v délce 2km a v témže roce byl zahájen provoz výletních vlaků. Trať byla zakončena provizorní výhybnou Výrovna. Ta skutečná byla dobudována později o pár set metrů dále. Další práce pokračovaly na prodloužení trati. Nejdříve byl v roce 2011 zprovozněn úsek z výhybny Výrovna do výhybny Písečný Mlýn a vybudována naučná stezka „Za historií řepařské drážky a okolí”. V letošním roce 2015 byl otevřen poslední úsek trati z výhybny Písečný Mlýn do výhybny Býchory. Dalšímu prodloužení trati přes Býchory je nereálné z důvodu zástavby na původním tělese trati. Hlavním lákadlem pro návštěvníky drážky je samozřejmě parní lokomotiva BS80. Té sekunduje celá řada motorových lokomotiv. Ovšem tato úzkorozchodná drážka 600mm hostila i jiné parní lokomotivy. Na zkušební jízdy sem v roce 2012 zavítala parní lokomotiva Ml-611 „Brigadelok” a hned v následujícím roce 2013 to byla další parní lokomotiva Ml-631 „Brigadelok” v atraktivním zeleném nátěru. Zatímco obě uvedené lokomotivy byly renovovány do provozního stavu a zde prodělaly zkušební jízdy, následující lokomotiva vznikla jako novostavba - replika. Jedná se o repliku lokomotivy Orenstein & Koppel 40HP, kterou vyrobila 1. Kolínská lokomotivní společnost. Lokomotiva v působivém šedém fotonátěru působí vedle její domácí kolegyně BS80 jako kapesní lokomotiva. Na trati však předvedla, že si hravě poradí i s pětivozovou soupravou. Letošní jízdní řád doznal změny v časových polohách vlaků. Všechny vlaky jezdí z výchozí stanice Kolín-Sendražice na konečnou výhybnu Býchory. Proto byl z jízdního řádu jeden pár vlaků vypuštěn a obraty ostatních vlaků byly prodlouženy o 15 minut. Zapůjčená parní lokomotiva Orenstein & Koppel 40 HP by měla na řepařské drážce jezdit do poloviny září, takže pro návštěvu řepařky a svezení se s touto zajímavou parní lokomotivou už nezbývá mnoho času. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|