Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Mikulášským parním vlakem z Olomouce do Šumperka 7.12.2013První dva prosincové víkendy patřily opět jízdám zvláštních vlaků, nejlépe s parními lokomotivami. Alespoň tak si představujeme ten správný Mikulášský vlak. Z olomouckého muzea, kterému teď patří prostory bývalé motorové remízy, se vydaly obě provozuschopné parní lokomotivy opět na trať se svými Mikulášskými parními vlaky. Zatímco parní lokomotiva 314.303 „Kocúr” jezdila v pátek po okolních tratích, parní lokomotiva 534.0432 „Kremák” vyrazila v sobotu se svým vlakem na delší okružní jízdu do Šumperka. Letos byla připravena okružní jízda v obráceném směru. Dopoledne v 9:29 vyjel z olomouckého hlavního nádraží parní vlak vedený pod číslem Os 31204 po koridoru směrem do Zábřeha na Moravě. Vlastně celá dopolední jízda až do Šumperka byla „pod dráty”. Sedmivozové soupravě na postrku vydatně pomáhala lokomotiva 749 042-8 „Bardotka”. První větší pobyt parního vlaku byl až v Lukavicích na Moravě. Kvůli nepříjemné události na trati však byl provoz v úseku Lukavice na Moravě - Zábřeh na Moravě veden po jedné traťové koleji a parní vlak byl přibližně o 15 minut opožděn. Tuto časovou ztrátu dohnal hned v Bludově, kde byl plánovaný další větší pobyt. Do Šumperka tak dorazil vyhlížený parní vlak včas. Během zhruba hodinové polední přestávky posunovala lokomotiva 534.0432 „Kremák” do depa na nezbytné provozní ošetření. V soupravě vlaku plnily svoje povinnosti dvě Mikulášské družiny, které před odjezdem vlaku ještě stihly zapózovat u parní lokomotivy. Mikulášské družiny se musely hodně činit, protože zájem o Mikulášský parní vlak byl velký. Pro občerstvení cestujících byl uprostřed soupravy vlaku zařazen restaurační vůz. Odpoledne pokračoval Mikulášský parní vlak jako Os 31206 v jízdě do Olomouce po trati 290. Díky postrku si parní lokomotiva poradila se stoupáním do Nového Malína a Hrabišína. Větší pobyty parního vlaku byly plánovány ve stanicích Šternberk a Bohuňovice. Ve Šternberku jsem se také rozloučili s posledními slunečními paprsky a do Olomouce dorazil parní vlak na sklonku dne v 15:50. Do 17. hodiny bylo možné navštívit expozici historických vozidel přístupnou z Táborské ulice nebo podchodem z nádraží a podívat se, kde odpočívají parní lokomotivy. Mnozí rodiče s dětmi tak využili příležitost pozorovat, co všechno je nutné provést s parní lokomotivou, než se po příjezdu vlaku dostane až na svoje vyhrazené stání na paprsku. Celý den byl ve znamení nepříznivého počasí. Nepříjemný byl zejména silný nárazový vítr slábnoucího orkánu Xaver, který tak v minulých dnech pustošil sever Evropy. Během dne se tak střídaly silné větrné poryvy doprovázené sněžením a zcela sporadicky se mezi vánicemi objevovalo na obloze Slunce. Teploty se sice pohybovaly kolem nuly, ale ve větru se mnohdy desetiminutové čekání na vlak zdálo věčností. Přesto několik použitelných záběrů tak dokumentuje jízdu parního vlaku Os 31204/31206 v úseku od Lukavic na Moravě do Olomouce. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|