Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Oslavy 130 let tratě Přelouč - Heřmanův Městec - Vápenný Podol (Prachovice) 9.9.2012Stavebně náročnou trať postavila StEG (Rakousko-Uherská společnost státní dráhy) během roku 1888 a na svém počátku byla trať trasována z odbočky Valy (u Přelouče) do Vápenného Podola s odbočkou Tasovice - Prachovice. Pravidelná osobní doprava na celé trati Přelouč - Vápenný Podol byla zahájena po dokončení stavby až 18. října 1888. Do Prachovic jezdily však jen nákladní vlaky. K rozšíření nádraží v Heřmanově Městci dochází v roce 1899 spolu s napojením trati do Chrudimi. Ve 20. letech minulého století dochází k dalším změnám na trati. Od roku 1920 začala pravidelná osobní doprava do Prachovic, proběhla rekonstrukce trati a na přelomu 20. a 30. let bylo vybudováno zaústění trati přímo do Přelouče. Zároveň dochází k úpadku úseku trati Tasovice - Vápenný Podol. Zatímco v Pracovicích vzniká velká cementárna, v roce 1977 končí pravidelný provoz osobní dopravy do Vápenného Podola a v roce 1980 byl dvoukilometrový úsek trati vytrhán a odbočka Tasovice zrušena. Nepodařilo se realizovat ani několikrát oprašovaný projekt prodloužení trati z Prachovic do Třemošnice přes Železné hory. V posledních letech dochází k dalšímu utlumení osobní dopravy. Nejdříve v roce 2010 došlo k zastavení osobní dopravy na trati (vedenou v tehdejším JŘ pod číslem 017) Chrudim město - Heřmanův Městec a na konci roku 2011 skončila také osobní doprava v úseku Heřmanův Městec - Prachovice. Oslavy probíhaly v Heřmanově Městci a okolí po oba víkendové dny, avšak s rozdílným programem. V sobotu byl bohatší program o jízdy zvláštních vlaků zejména po tratích Přelouč - Heřmanův Městec - Prachovice a Heřmanův Městec - Chrudim město. V neděli byly organizovány jízdy zvláštních vlaků jen dopoledne a hlavním odpoledním programem byly velké závodů Hurvínků. Ostatně celý víkend se byl v režii motorových vozů M131 „Hurvínek”. Velkých odpoledních závodů se zúčastnily stroje:
V Heřmanově Městci byl dále k vidění M131.2053, který sloužil jako občerstvovací stanice a kde bylo možné zakoupit upomínkové předměty ale také pamětní list nebo třeba publikaci „Heřmanoměstská lokálka”. Od Junior marketu byl navíc k vidění motorový vůz M262.1002. Pro zájemce byl po oba dny vypraven autobus jako NAD z Heřmanova Městce do Vápenného Podola k bývalému nádraží. V neděli od 13. hodiny probíhaly netradiční závody motoráčků. Každý motorový vůz byl svojí posádkou představen a měl možnost předvést svoji houkačku a nastartovaný motor. Závodilo se ve sprintu, přepravě netradičních zavazadel a nejpomalejší jízdě. Závěrečné defilé motorových vozů po stanici bylo odměněno potleskem. Závody se vydařily a hlavní cíl, pobavit všechny přítomné, se podařil beze zbytku. K dobré náladě určitě přispěla kapela ze Základní umělecké školy v Heřmanově Městci, které po oba dny dotvářela pohodovou atmosféru oslav. V neděli od rána panovalo krásné slunečné počasí a po několika záběrech posunujících motorových vozů v Heřmanově Městci jsem se dále věnoval pořízení záběrů z jízdy vlaků Os 35279/35276 do Prachovic. Ačkoliv jsem zmínil slunečné počasí, tak jediný velký mrak stínil právě nad údolím v Prachovicích. Další cesta směřovala do Choltic, kam tou dobou jel z Přelouče další vlak Os 35283 a kde v čase 11:15 až 11:45 bylo uspořádáno několik vyhlídkových jízd po stanici. Odpoledne po skončení programu oslav v Heřmanově Městci se souprava všech motorových vozů vydala jako Os 35288 směrem do Přelouče kromě motorového vozu M131.1133, který jako Os 35290 jel do Pardubic přes Chrudim. Posledními záběry jsem potom zdokumentoval podvečerní odjezd Os 35288 ze stanice Pardubice-Rosice do Jaroměře. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|