Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
Mikulášské jízdy v Olomouckém kraji 4.12.2011
Kolem 7. hodiny ranní jsem dorazil do bývalého olomouckého motorového depa. Bylo téměř na poslední chvíli. Parní lokomotiva 534.0432 „Kremák” již byla připravena na točně a chystala se k výjezdu z prostoru depa do stanice. Do odjezdu parního vlaku z Olomouce zbývala ještě hodina a teprve začínalo svítat. Měl jsem dostatek času, protože moje další plánovaná zastávka byla ve stanici Bohuňovice, kde se parní vlak křižoval s pravidelným spojem Os 3624 až v 8:15. Potom jsem pokračoval dále směrem na Uničov. Kouř parní lokomotivy 534.0432 byl viditelný do dáli. Vlak uháněl do Újezdu u Uničova k dalšímu křižování s Os 3626. Parní vlak jsem ještě stihl při příjezdu do Uničova, ovšem nezdržoval jsem se zde. Nejbližším cílem cesty byl vrchol stoupání u Hrabišína. Za Libinou se kopce začaly halit do mlhy. Na vrcholu stoupání u zastávky Hrabišín byla mlha tak hustá, že jsem přehodnotil situaci. Pohledem z hřbetu kopce směrem k Libině bylo vidět, jak se v kotli vařila hustá mlha, ale na druhou stranu kopce směrem k Hrabišínu byla ucházející viditelnost. Čekání na parní vlak se trochu protáhlo. Cestou z Uničova nasbíral parní vlak Os 31255 zhruba deset minut zpoždění. Přes nedaleký hřeben se převalovala nízká oblačnost a vítr přehazoval cáry mlhy z druhé strany kopce. Nic příjemného a proto honem pryč do Šumperka. V Šumperku posunovala parní lokomotiva 534.0432 „Kremák” do depa na nezbytné zbrojení a také otočení na točně. Kvůli zpoždění na příjezdu do Šumperka nestihl parní vlak Os 31256 plánovaný odjezd se Šumperka v 10:16. Parní vlak totiž musel zdolat stoupání nad Hrabišínem a spěchat do Libiny na křižování s Os 3629. Jak minuty ubíhaly, bylo jasné, že parní vlak bude muset počkat v Šumperku až do příjezdu Os 3629 a nebude moci vyjet na trať dříve, než v 11:05. Čekám poblíž šumperského letiště s výhledem na velký úsek trati mezi Šumperkem a Novým Malínem. Z Nového Malína k Šumperku právě sjíždí pravidelný Os 3629. Sleduji panorama Šumperka. Nad šumperským nádražím klidně stoupá kouř parní lokomotivy. Konečně jsem se dočkal. Parní vlak se dává do pohybu a se zpožděním zhruba 50 minut začíná za Šumperkem ukrajovat první desítky metrů dlouhého stoupání. Po průjezdu parního vlaku Os 31256 přejíždím až k Babicím u Šternberka. Parní lokomotiva s prázdnou soupravou vlaku spěchá do Olomouce a kolem projíždí se zhruba půlhodinovým zpožděním. V Července ohlásil staniční rozhlas zpoždění parního vlaku na příjezdu zhruba 30 minut. Vyčkávám na silničním nadjezdu u olomouckého zhlaví stanice. Na koridoru se oběma směry míjejí rychlíky, osobáky a nákladní vlaky. Parní vlak konečně přijíždí a odpolední Mikulášské jízdy tak mohou začít. Na průjezd Mikulášského parního vlak Os 31259 čekám kousek za Červenkou a potom pokračuji dále. Na trati z Litovle předměstí do Mladče očekávám spolu s ostatními parní vlak Os 31258 u zastávky Mladeč jeskyně. Ve stanici Mladeč parní lokomotiva 534.0432 rychle objíždí soupravu a jako Os 31261 se vrací zpět do Litovle předměstí. Tam cestující stíhají přípojné spoje Os 14076 do Červenky a Os 14079 do Prostějova. Po odjezdu obou osobních vlaků může parní lokomotiva 534.0432 objet soupravu a připravit se k druhé jízdě do Mladče. Přichází pomalu soumrak a pořizuji poslední záběr dne při odjezdu parního vlaku Os 31262 z Litovle předměstí. Parní vlak čeká po návratu z Mladče ještě jízda jako Os 32165 do Senice na Hané a jako Os 31264 do Olomouce. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|