Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
110 let trati Břeclav - Lednice 17.11.2011Na jubilující trati 247 Břeclav - Lednice je pravidelná osobní doprava již minulostí, přesto zde můžeme potkat výletní a zvláštní vlaky, zejména v období prázdnin. Podzimní jízda parního vlaku z Brna do Lednice v rámci oslav přilákala nečekané množství cestujících a příznivců parních lokomotiv. Magnetem je samozřejmě jízda parního vlaku v období, kdy už je kromě několika chystaných jízd mikulášských vlaků vlastně po sezóně. Pro všechny byl potom připraven doprovodný program v Břeclavi a Lednici. Počasí se zachovalo přesně podle ročního období. Několik dní trvající inverze nepolevovala a mrazivé sobotní ráno nás tak potrápilo hustou a navíc namrzající mlhou. Parní vlak vedený lokomotivou 475.101 vyrazil z Brna v 8:40 po koridoru směrem na Břeclav, odkud zanedlouho pokračoval do cíle své cesty, Lednice. Na parní vlak jsem spolu s dalšími nadšenci čekal ve Vranovicích. Při nízkých teplotách vznikají krásné efekty z kouře a kondenzovaných vodních par, které však bohužel ve spojení s inverzním rázem počasím způsobovaly parní lokomotivu téměř nefotitelnou. Rozjezd parního vlaku ve stanici Vranovice jen potvrdil, že focení bude náročnější, než jsem původně předpokládal. Po příjezdu do Břeclavi pokračoval parní vlak první jízdou do Lednice. Ten den jej čekaly celkem tři jízdy do Lednice a zpět. V průběhu dne v Lednici parní lokomotiva dobírala vodu z hasičské cisterny a před poslední odpolední jízdou zajela v Břeclavi k otočení na točně, aby mohla s posledním vlakem uhánět z Břeclavi po koridodu zpět do Brna. Po 10. hodině jsem spolu s dalšími očekával parní vlak před lednickými rybníky na okraji vinic u statku Nový dvůr. S malým zpožděním bylo z dálky vidět přijíždějící parní vlak od Poštorné. Námraza okolorovala okolní přírodu a projíždějící parní vlak vypadal, jakoby projížděl sibiřskou tundrou. Po průjezdu vlaku byla chvíle na zahřátí a po 11. hodině byl čas vyhlížet parní vlak vracející se z Lednice. Čas plynul a z dálky od lednických rybníků bylo opakovaně slyšet supění parní lokomotivy. Zastávka Lednice rybníky je na hrázi mezi Prostředním a Mlýnským rybníkem. Trať z Lednice klesá na hrázi, aby potom směrem k Poštorné stoupala protisměrnými oblouky kolem vinic a statku Nový dvůr. Trvalo téměř půlhodinu, než se osádka parní lokomotivy vypořádala s adhezními podmínkami a parní vlak dojel až k nám k polnímu přejezdu u vinic. Parní lokomotiva zastavila a bylo nutné chvíli počkat, až se vyvine dostatek páry a bude možné pokračovat směrem do Břeclavi. Ani rozjezd parního vlaku nebyl bez obtíží a chvíli trvalo, než se podařilo vlaku nabrat rychlost. Při druhé jízdě jsem očekával parní vlak na příjezdu do Lednice. Překvapilo mě přeplněné lednické nádraží, ve kterém bylo navzdory sychravému počasí velmi živo. Zatímco hasiči doplňovali do parní lokomotivy vodu, vydal jsem se k zastávce Lednice rybníky, abych zdokumentoval, jak si parní lokomotiva poradí napodruhé se stoupáním. Parní vlak odjel v 13:00 z Lednice a po několika minutách se objevil v oblouku před lednickými rybníky, aby v rovném úseku trati po hrázi nabral rychlost před následujícím stoupáním. Tentokrát parní lokomotiva zdolala stoupání bez problémů a do dálky se k nám neslo jen vyfukování parních válců vzdalujícího se vlaku. Větší přestávku před poslední jízdou parního vlaku jsme využili k občerstvení, poslechu cimbálovky a ti co mohli, tak ke koštu vín. Po odpočinku jsem s ostatními pokračoval dále k Bořímu lesu. Parní vlak jel včas a v 15:05 odjel ze stanice Boří les naposledy do Lednice. Parní lokomotiva již byla otočena, protože s posledním vlakem bude pokračovat z Břeclavi dále do Brna. Začínalo se povážlivě stmívat. S každou minutou klesala viditelnost a očekávaný návrat parního vlaku ve stanici Poštorná už byl téměř za tmy. Tady jsem ukončil i dnešní putování. Další informační zdroje:
Fotogalerie
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|