Aktualizováno: 17. 11. 2024
|
|
Rozloučení s řadou 831 pod Jeseníky I 12.6.2011Řada motorových vozů 830/831 (M262.0/M262.1) sloužila v pravidelném provozu na našich tratích od roku 1949 až do letošního jara. Jak napovídá Kryšpínovo značení, maximální rychlost 90km/h předurčovala tyto motorové vozy k vozbě motorových rychlíků na hlavních tratích, ale samozřejmě později s nástupem elektrifikace a novějších motorových vozů řady 850 byly přesouvány ke službě na vedlejších tratích. A většina z nás si tyto motorové vozy spojuje právě s lokálkami. Pro jejich charakteristický tvar skříně dostaly přezdívku „Kredenc” a později rekonstruované vozy přeznačené jako M262.1 (831) zase „Loďák” podle lodního motoru. Pro rozloučení s Jeseníky byly připraveny dvě akce. Dnešní první a kratší jednodenní akce začínala v Dolní Lipce. Motorový vůz 831 113-6, který ráno vyjížděl z remízy, měl před sebou trasu do Jeseníku a zpět a dále z Dolní Lipky až do Kolína. Cestou byl plánováno několik fotozastávek, ale času bylo dostatek a tak bylo možné pořídit i nějaké video. Bohužel letošní vrtkavé počasí nás opět popohánělo. Od západu se k nám nasouvala oblačnost s přeháňkami a zvláště v horách bývají změny počasí nevyzpytatelné. Proto jsme dopoledne spěchali do hor honem pořídit co nejvíce záběrů za přijatelných světelných podmínek. První projížděná trať 025 Dolní Lipka - Hanušovice vede z větší části spolu se silnicí 312 úzkým údolím řeky Morava. Samotná trať s provozem několika párů osobních vlaků denně bojuje momentálně s existenčními problémy, kdy nad ní visí hrozba zastavení pravidelné osobní dopravy. Přitom po trati byly i vedeny rychlíky jako třeba R 756/R 757 „Klidná Síla” z Jeseníku do Plzně. V Hanušovicích měníme směr jízdy a na trati 292 Šumperk - Krnov stoupáme do hor opět s několika fotozastávkami, ovšem tentokrát vynecháváme klasická místa pod Ostružnou. Nemůžeme však opomenout nejvýše položenou rychlíkovou zastávku Ramzová ve výšce 760m. Dnes jednokolejná, ale dříve narození ji ještě pamatují jako dvojkolejnou a tomu napovídá i šířka zářezu v místě zastávky. Sklonovník s údajem 30‰ na délce 6004m ukazuje, že jsme skutečně na vrcholu trati a co nás čeká do Horní Lipové. Až do Jeseníku nakonec nezajíždíme, pohodovou výletní jízdu končíme ve stanici Lipová Lázně a obracíme zpět. V Ostružné máme plánovanou přestávku na oběd. Počasí se zhoršuje a přeháňky přechází ve vytrvalý déšť. Na zpáteční cestě do Dolní Lipky nepodnikáme již žádnou fotozastávku a zanecháváme za sebou uplakané Jeseníky. V Dolní Lipce vystupuji a motorový vůz pokračuje přes Letohrad a Ústí nad Orlicí do cíle své cesty, Kolína. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|