Aktualizováno: 28. 1. 2025
|
|
Národní den železnice v Olomouci 25.9.2010
První drobný záznam ze Dne železnice jsem pořídil v pátek před polednem. Za slunečného počasí se do Olomouce navážely exponáty a ze Šumperka byly v 12:30 převáženy do Olomouce motorový vůz M131.101 „Hurvínek” a ve vleku M120.417 „Věžák”. „Věžák” je od poslední závady, která se mu přihodila o prázdninách 2009 na Tovačovce, stále ještě neprovozní. Den železnice oficiálně začíná v 10 hodin po příjezdu protokolárního vlaku Pendolino z Prahy. Nejvíce mě zajímalo bývalé motorové depo, protože tam byly u rotundy soustředěny parní lokomotivy v sekci „Svět historie”. Kromě lokomotiv 534.0432 „Kremák”, 475.179 „Pětasedma”, 498.022 „Albatros” a 486.007„Zelený Anton”, které se měly zhostit vozby dvou párů parních vlaků, byly k vidění 464.202 „Rosnička” (neprovozní), Pm36-2 „Piękna Helena” a 314.303 „Kocúr”. Do depa jsem dorazil raději dříve, abych mohl pořídit pár klidnějších záběrů. Jakmile se začalo depo zaplňovat návštěvníky a začala příprava parních lokomotiv 534.0432 a 475.179 pro nasazení na prvním parním vlaku z Olomouce do Uničova, prošel jsem ještě zběžně expozici „Svět změny” u 5. nástupiště, kde mě zaujala vystavená elektrická lokomotiva 380.005 a „CityElefant” a potom jsem raději Olomouc opustil. Mimo Olomouc bylo přece jen klidněji. První zastávkou byly Bohuňovice, kde se první parní vlak křižoval s pravidelným Os 13712. Po jeho odjezdu jsem pokračoval dále za zastávku Babice u Šternberka. Zde s dalšími očekávám návrat prvního parního vlaku z Uničova. V Uničově byl plánován pouze dvouminutový pobyt (11:54 - 11:56), aby se parní vlak v čele s 475.149 vydal na zpáteční jízdu do Olomouce. Polední přestávku jsem využil na krátké občerstvení v nedalekém Šternberku. Tady jsem ještě zaznamenal odjíždějící pravidelný Os 13716 v 12:59 a za ním jedoucí nákladní vlak. Byl čas vrátit se na louky a pole za Babicemi. V 13:30 odjel z Olomouce druhý parní vlak vedený parní lokomotivou 486.007 a na postrku 498.022. Druhý parní vlak má v Uničově plánován pobyt 23 minut, aby mohly být vykřižovány pravidelný Os 3641 a Os 13722. Průjezd druhého parního vlaku směrem do Olomouce očekávám kolem 15. hodiny. Počasí se odpoledne začalo postupně zhoršovat. Od západu se nasouvá nízká oblačnost s vytrvalými dešti. V Okolí Olomouce zatím neprší, ale světelné podmínky se zhoršují. Program jízd zvláštních vlaků není ještě vyčerpán. V 15:51 odjíždí z Olomouce nákladní vlak vedený lokomotivou T679.1168 a na postrku T478.1010. Spolu s ostatními netrpělivě očekávám příjezd nákladního vlaku u Šternberka. Ve Šterberku je dostatek času na focení nákladního vlaku, protože jej musí předjet pravidelný Os 13725 v 16:28 a Sp1633 v 16:43. Po dunivém odjezdu nákladního vlaku pokračuji do Uničova. Zde nákladní vlak setrvává do vykřižování dvou pravidelných Os 3644 a Os 3645 a v 17:50 za soumraku odjíždí zpět do Olomouce. Den železnice pokračoval ještě v neděli jízdou parního vlaku Os 31077 z Olomouce do Krnova. Bohužel jízdu doprovázelo deštivé počasí a navíc ranní nehoda kamionu na přejezdu na silnici 45 za Valšovem zablokovala trať směrem na Bruntál. Parní vlak tak neplánovaně ukončil jízdu ve Valšově a musel zde setrvat až do svého odjezdu zpět do Olomouce jako Os 31078 v 14:39. Další informační zdroje:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|