První prodloužený májový víkend byl ve znamení velkých oslav 150 let Pardubicko-liberecké dráhy.
Měl jsem na tyto oslavy původně vyčleněnou neděli a na tento den jsem si také objednal
fotopas s podrobným
jízdním řádem s řazením souprav a
nasazením parních lokomotiv. V průběhu soboty jsem operativně přehodnotil situaci, objednal ubytování v nedaleké České Skalici v
penziónu RONOX blízko nádraží a vyrazil na cestu.
Po příjezdu do České Skalice jsem se nejdříve zastavil na nádraží, abych omrknul situaci. V podvečer se
měly vracet do Jaroměře parní vlaky ze svých sobotních jízd, ale bohužel na sklonku dne všechny se zpožděním. Přednost na trati
mají pochopitelně pravidelné spoje a zpoždění jednoho vlaku může zcela rozhodit jízdní řád, který na jednohokolejné trati
musí navíc počítat s křižováním vlaků. Zvláštní vlaky se v takovém případě dostanou na volnou trať až po odbavení
pravidelných spojů. Pořídil jsem pár záběrů a šel jsem se ubytovat. Připravil jsem si potřebnou techniku
a odjel jsem do Jaroměře na noční focení.
Do Jaroměře se zatím sjížděly opožděné zvláštní parní vlaky. V depu probíhala údržba a zbrojení parních lokomotiv,
než byly rozestaveny před rotundou. Však se jich v Jaroměři setkalo hned několik:
310.0134 - Klub přátel železnic Českého ráje
423.0145 - Společnost železniční výtopna Jaroměř
434.2186 - DHKV Lužná u Rakovníka
464.202 - Parní spolek při DKV Olomouc
475.111 - IMC Plzeň
Parním lokomotivám ještě sekundovala ve stanici odstavená elektrická lokomotiva E499.004 a vzácný návštěvník Herkules ER 20-009,
který však v sobotu navečer z Jaroměře odjel. Celé to hemžení ještě doplňovalo hned několik motorových vozuů M131.1.
Sobotní den se pomalu halil do tmy a jediný ruch panoval u rotundy, kde se nočnímu focení
parních lokomotiv věnovalo pár skalních příznivců.
Druhý den jsem se probudil do krásného slunečného nedělního rána. Musel jsem si přivstat, abych se z České Skalice dostal do Jaroměře
před osmou hodinou. Tam již probíhaly přípravy parních lokomotiv 434.2186 a 464.202 na první jízdu se společným rozjezdem
v 8:51. Dopoledne se všechny parní lokomotivy postupně rozjely po svých plánovaných trasách. Očekával jsem návrat Os 39367
s parní lokomotivou 434.2186. Právě ta se měla vydat do České Skalice v čele zvláštního manipulačního vlaku Mn39376,
který se tam měl v poledne křižovat s Os 39335. Bohužel provozní komplikace způsobily, že se tato jízda neuskutečnila
a místo výletu do České Skalice jsem zamířil do areálu depa posedět a občerstvit se.
Před 14. hodinou se začaly parní vlaky sjíždět zpět do Jaroměře a kolem 14. hodiny se všechny parní lokomotivy
shromáždily v depu. Zvláštní místo zaujala "Rosnička" 464.202, která pózovala na točně a která se při otáčení
hlasitým pískáním zdravila se svými ostatními kolegyněmi. Nabyl jsem dojmu, že se s nimi zároveň loučí, neboť
do konce provozu ji zbývají pouhé dva měsíce.
Po tomto setkání parních lokomotiv začalo opět bohaté posunování, údržba parních lokomotiv a zbrojení.
Bylo příjemné posedět v depu a vnímat všechny ty zvuky parního provozu, jako za starých časů. V průběhu odpoledne
začaly také postupně odjíždět zpět domů parní lokomotivy se svými soupravami a také motorové vozy M131.1, které zůstaly
kvůli parním lokomotivm poněkud opomenuty.
1 |
2.5. - ZvlOs (423.0145) ve stanici Česká Skalice |
avi 17,7 MB |
wmv 16,7 MB |
2 |
2.5. - Pravidelný R 856 „METUJE“ ve stanici Česká Skalice |
avi 7,3 MB |
wmv 7,0 MB |
3 |
2.5. - ZvlOs (M131.1081) Václavice - Česká Skalice |
avi 7,7 MB |
wmv 7,0 MB |
4 |
2.5. - ZvlOs (310.0134) přijíždí v 18:57 do stanice Česká Skalice |
avi 7,0 MB |
wmv 6,5 MB |
5 |
2.5. - Provozní údržba parní lokomotivy 475.111 v Jaroměři |
avi 6,3 MB |
wmv 6,1 MB |
6 |
2.5. - Parní lokomotiva 434.2186 posunuje se soupravou vlaku v Jaroměři |
avi 11,0 MB |
wmv 10,5 MB |
7 |
2.5. - Sobotní podvečer ve výtopně Jaroměř |
avi 10,7 MB |
wmv 10,1 MB |
8 |
3.5. - ZvlOs 39329 (310.0134) odjíždí v 8:35 z Jaroměře |
avi 13,2 MB |
wmv 12,4 MB |
9 |
3.5. - Parní lokomotivy 464.202 a 434.2186 posunují k soupravám vlaků |
avi 22,0 MB |
wmv 20,6 MB |
10 |
3.5. - ZvlOs 39363 (464.202) a ZvlOs 39366 (434.2186) odjíždí v 8:51 |
avi 13,1 MB |
wmv 12,5 MB |
11 |
3.5. - ZvlOs 29225 (434.0145) odjíždí v 9:11 směr Hradec Králové |
avi 9,4 MB |
wmv 9,0 MB |
12 |
3.5. - Parní lokomotiva 475.111 posunuje k soupravě vlaku |
avi 16,3 MB |
wmv 15,3 MB |
13 |
3.5. - ZvlOs 39363 9464.202) se vrací v 10:17 z České Skalice |
avi 7,2 MB |
wmv 7,0 MB |
14 |
3.5. - Parní lokomotiva 475.111 posunuje k soupravě vlaku |
avi 7,9 MB |
wmv 8,0 MB |
15 |
3.5. - ZvlOs 39363 (464.202) odjíždí v 10:35 z Jaroměře |
avi 5,8 MB |
wmv 5,6 MB |
16 |
3.5. - ZvlOs 39368 (475.111) odjíždí v 10:51 do České Skalice |
avi 12,0 MB |
wmv 11,8 MB |
17 |
3.5. - ZvlOs 39328 (310.0134) posunuje po příjezdu v 11:23 v Jaroměři |
avi 6,2 MB |
wmv 6,2 MB |
18 |
3.5. - ZvlOs 39335 (475.111) přijíždí v 12:18 z České Skalice |
avi 8,7 MB |
wmv 8,6 MB |
19 |
3.5. - Parní lokomotivy 475.111 a 310.0134 posunují na zbrojení a k rotundě |
avi 7,5 MB |
wmv 7,3 MB |
20 |
3.5. - ZvlOs 39326 (423.0145) přijíždí v 12:49 |
avi 5,0 MB |
wmv 4,9 MB |
21 |
3.5. - Setkání parních lokomotiv u rotundy |
avi 46,6 MB |
wmv 43,4 MB |
22 |
3.5. - Parní lokomotivy 423.0145 + 310.0134 posunují před další jízdou |
avi 13,3 MB |
wmv 12,5 MB |
23 |
3.5. - ZvlOs 39326 (423.0145 + 310.0134) odjíždí v 14:44 z Jaroměře |
avi 9,1 MB |
wmv 8,8 MB |
24 |
3.5. - Parní lokomotiva 464.202 posunuje na zbrojení |
avi 9,5 MB |
wmv 9,2 MB |
25 |
3.5. - M131.1228 odjíždí v 15:20 z Jaroměře |
avi 7,3 MB |
wmv 6,8 MB |
26 |
3.5. - Parní lokomotiva 475.111 připravuje soupravu vlaku na poslední jízdu |
avi 15,0 MB |
wmv 14,2 MB |
27 |
3.5. - ZvlOs (475.111) odjíždí v 16:29 do Prahy |
avi 13,7 MB |
wmv 12,9 MB |
|